Miksi pelkäät hiilareita?

Saan näin valmentajana ja bloggaajana paljon kysymyksiä koskien varsinkin hiilihydraatteja.

Huomaan, että moni pelkää edelleen niitä ja ajattelee hiilareiden olevan syynä nesteiseen oloon tai lihomiseen. Tottahan se on, että hiilarit keräävät jonkin verran nestettä kroppaan.

Itsessään hiilari ei kuitenkaan lihomista aiheuta ja kun päivän energiamäärä on mietitty kohdilleen niin mikään tietty ravintoaine ei saa sinua lihomaan.

Lihominen tai rasvan kertyminen tapahtuu silloin, kun syödään enemmän kuin kulutetaan.

Kuulostaa tylsältä, mutta niin se vain edelleen on.

hiilarit
Kevään dieetiltä, hiilarit on aina mukana myös kisadieetillä

Jos rasvaa tuntuu kertyvän vaikka syöt terveellisesti niin voi silti olla, että

  • päivittäisessä ruokavaliossa on jotain, joka kerryttää ylimääräistä energiaa.
  • voi myös olla niin, että syöt liian vähän -tai epäsäännöllisesti, jolloin keho pyrkii varastoimaan itseensä kaiken energian, jota se harvakseltaan saa.

Kannattaa pitää mielessä, että keho ei ole tyhmä. Se pyrkii tekemään kaikkensa, jotta selviämme hengissä ja jos ruokit sitä vain salaatilla suurimman osan ajasta niin voit olla varma että isot ateriat kertyvät vyötärölle odottamaan aikaa, jolloin keho luulee taas, että ruokaa ei ole tulossa pitkään aikaan. 

Hiilihydraatit ovat erityisen tärkeitä varsinkin paljon treenaaville. Ne antavat paljon energiaa treeniin ja keho käyttää hiilarivarastot ensimmäisenä hyödyksi.

Hiilihydraatit auttavat myös polttamaan rasvaa, joten senkään vuoksi niitä ei kannata jättää ruokavaliosta kokonaan pois.

hiilihydraatit

Kuinka paljon hiilihydraattia tulee syödä?

Hiilihydraattia tulisi olla noin 40-60% päivittäisestä energiansaannista.

Itse syön hiilihydraatteja noin 200-250 grammaa joka päivä. Treenaan salilla 4 kertaa viikossa ja olen päivittäin suht aktiivinen, joten hiilaria kuluu runsaasti. 

Tykkään ottaa hiilarit esimerkiksi kaurahiutaleista, marjoista, riisistä, bataatista, riisikakuista jne.

En voisi treenata tehokkaasti ilman hiilihydraatteja ja koen, että ne ovat yksi suuri syy siihen, miten voin kehittyä jatkuvasti ja elää energistä urheilijan elämää.

Jos päivän hiilarit jää vähälle niin huomaan sen samantien vetämättömänä olona ja silloin ei ainakaan ennätyksiä tehdä salilla. 

Hiilihydraatteja ei siis todellakaan kannata pelätä ja niitä kannattaa lisätä rohkeasti aterioille varsinkin jos treenaa paljon. Muista, että kokonaisuus on yhtä ravintoainetta tärkeimpi juttu! 

Sukella Monacoon edellisessä postauksessa johon pääset tästä

pauliinafitworld

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta