Miltä kisadieetti tuntuu?

Mulla herää pakostikin ajatukset kevään dieetistä mieleen, kun näen tämän syksyn kisoihin tähtääviä kilpailijoita.

Huhtikuussa olin kahdeksan kiloa kevyempi ja valmistauduin Fitness Classiciin. Kisadieetti oli kestoltaan muistaakseni 15 viikkoa ja se oli ensimmäinen dieetti, jonka toteutin ihan yksin.

Kevään kisadieetti oli kokonaisuudessaan viides kisadieetti, jolla olen ollut. Valmentajat ovat vaihtuneet matkan varrella ja kaikenlaista on tullut kokeiltua. Kokeilujen kautta on löytynyt itselleni parhaimmat tavat toteuttaa dieettiä.

bikini fitness dieetti
Poseharjoittelua viimeisellä viikolla

Yksinkertaisuudessaan kisadieetti menee niin, että viikko viikolta ruoka vähenee ja liikuntamäärät lisääntyvät, pääosin aerobisen muodossa. Kevään kisadieetin lopulla treenasin salilla viisi kertaa viikossa ja tein viimeisillä viikoilla viisi kertaa viikossa aamuaerobisen ja niiden lisäksi 10-20 minuutin aerobisen salitreenin päätteeksi.

Se miltä kisadieetti tuntuu, on yksilöllistä. Ihanteellinen tilanne on, että kisadieetille pystytään lähtemään korkeista kaloreista, jolloin kisadieetin lopullakaan kaloreita ei tarvitse viedä niin alas. Joidenkin aineenvaihdunta on niin huippu, että kisadieetin loppukin mennään suunnilleen samoilla kaloreilla, kuin aluksi, kun kulutusta ollaan saatu lisättyä dieettiviikkojen aikana.

bikini fitness dieetti
Kevät 2017

bikini fitness kisadieetti

Kun puhutaan bikini fitnesistä kilpaurheiluna, niin itse pyrin aina kehityskaudella nostamaan kaloreita ylemmäs, mitä ne olivat viime kehityskaudella, jotta kisadieetti olisi seuraavan kerran helpompaa.

Olin SM kilpailuissa myös syksyllä 2016 ja huomasin tämän kevään dieetillä, että kroppa ei ollut ihan täysin palautunut edellisestä dieetistä, koska viimeiset kilot olivat todellakin tiukassa. Pääsin omin avuin sellaiseen kuntoon, jolla sijoitus oli viides. Olihan se toki finaalissa, mutta kisakunnosta olisi pitänyt saada ainakin vielä viisi kiloa pois, jotta kunto olisi ollut kärjen kanssa samalla viivalla.

Bikini fitness kilpaurheilu on kovaa peliä ja jokainen joka on hyvässä kunnossa lavalla on tehnyt ihan älyttömän työn eikä tämä laji todellakaan ole pelkkää perseen pyöritystä.

Dieetin edetessä kehon hormonitasot laskevat ja suurin vaikuttava hormoni on leptiini -hormoni, joka säätelee kehon kylläisyyttä. Olin syksyn dieetillä vielä monta kiloa kireämpi, kuin kevään dieetin jälkeen ja voin kertoa, että kisadieetin loputtua olisi voinut syödä ihan taukoamatta. Tämä kisadieetin jälkeen tuleva nälkä ei ole oikeaa nälkää ja siitä johtuu, että moni kisaaja pullahtaa kisojen jälkeen.

Toki voisin itsekin olla nyt lähempänä kisapainoa, mutta oma kehoni pyrkii tähän tasapainotilaan ja voin tässä painossa hyvin, jaksan treenata kovaa ja tuloksia tulee. Olen nyt pienellä välidieetillä ja aion pudottaa muutaman kilon rasvaa, mutta sen enempää en koe sille tällä hetkellä tarvetta. 

pakarinen kehityskausi
Eilen treenin päätteeksi

Kisadieetin viimeiset viikot eivät yleensä ole mukavia. Pakostikin väsymys alkaa painaa niin henkisesti kuin fyysisesti ja siihen yhdistetään kilpailun tuoma paine. Jokainen haluaa tehdä parhaansa ja tietysti pärjätä. Kisadieetti vaatii uhrauksia ja silloin ei enää huvita lähteä joka ikiseen kissanristiäiseen. Moni ei välttämättä myöskään ymmärrä diettaajaa tai purkitettuja ruokia, jotka ovat dieetillä lähes pakollisia, jotta haluttuun kuntoon päästään. Dieetillä on todella tärkeää, että lähipiiri tukee kisatavoitetta. 

Dieetti opettaa henkisesti ja fyysisesti ihan älyttömästi ja itselleni dieetit ovat tuoneet todella paljon vahvuutta ja perspektiiviä asioihin. Dieetti ja kehityskausi ovat kaksi täysin eri asiaa ja dieetille lähtiessä täytyy tiedostaa, että helppoa se ei todellakaan tule olemaan. Moni luulee, että fitnesissä kilpaileminen on ihanaa prinsessaleikkiä, mutta niin se ei ole. Sen vuoksi moni lopettaakin kilpailemisen ensimmäiseen kisaan, kun totuus tästä lajista paljastuu. 

bikini fitness pakarinen johanna guesses
Kevään kisoissa, vasemmalla voittaja Johanna Guessous

 

Osaan tiedostaa sen, että tällä hetkellä en ole vielä henkisesti valmis kisadieettiin. Mulla on isoja projekteja meneillään, jotka vievät nyt kaiken huomion. Se ei poista sitä, että treenaan koko ajan tavoitteellisesti ja toki taustalla on yhtenä motivaationa myös kisaaminen. Tiedän kyllä mielessäni, että lavalle tulen vielä nousemaan, mutta silloin haluan olla niin kova, että on mahdollisuus SM -voittoon, onhan takana jo kaksi SM pronssia. 

Laji voi olla todella raadollinen, varsinkin jos on osaamattoman valmentajan matkassa ja itseltä ei löydy tietoa ravinnosta, treenistä ja kehon toiminnasta. Kun dieetti toteutetaan ammattimaisesti, niin vahinkoja ei pääse syntymään. Kaikkien keho ei ole kuitenkaan tehty tätä lajia varten ja on myös hyvä tiedostaa, että onko oma keho otollinen tähän lajiin. Sen huomaa jo hyvin siitäkin, että vastaanottaako keho hyvin lihasta kun hommat tehdään oikein. 

Kaiken kaikkiaan tämä laji on antanut mulle ihan valtavasti ja oman henkisen kehityksen lisäksi parhaimpia juttuja on lajin parissa olevat ihmiset, joista on monista tullut hyviä ystäviä. Vaikka lajin parissa puhutaan paljon selän takana, on siellä myös aivan valtavasti huikeita persoonia ja lajin sisällä kannustetaan toisia. En vaihtaisi päivääkään!

bikini fitness dieetti
Fiiliksiä kisojen jälkeen ei voi kyllä sanoin kuvailla 😀

Edellisessä postauksessa fiilistelin Bikini olympia voittajia viikonlopulta.

Seuraa minua

Instagramissa: pauliinafit

Facebookissa: Pauliina Pakarinen

Löydät valmennukset täältä: Wellcamp

pauliinafitworld

2 vastausta artikkeliin “Miltä kisadieetti tuntuu?”

  1. Hei. Olen seurannut blogiasi pitkään. Voisitko tehdä postauksen, joka kertoisi mikä elämäntyyli sopii kisaamisen yrittämiseen edes. Mitä se oikeasti vaatii. Jos on 10h työpäivät, vuorotyö, jne. Onnistuuko siinä silti treenaamaan ja harrastamaan aerobista tarpeeksi (vai korvaako fyysinen työ sitä osittain) jne. Nukkuakin tarvitsisi kuitenkin. En vielä suuntaisi kisalavoille asti, mutta mietin pääseekö lähellekään sitä lihaskuntoa jos viikosta 50-55 tuntia kuluu töissä/työmatkoihin ja treenit pystyt tekemään iltavuoron jälkeen puolilta yöin? Yksi salainen haave nimittäin olisi kokeilla joskus siipiään lavoilla, mutta sitä ennen haluan kuulla realistisen arvion onko se mahdotonta tällaisen työmäärän ohessa vai keskitynkö jatkossakin tyytymään vain perustreenaamiseen.

    • Muakin kiinnostaisi tää, vaikkei tilanne ookaan sama 😄

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 8
Tykkää jutusta