Fiilikset crossfit -treenin jälkeen

Tänään koitti se päivä, kun pääsin elämäni ensimmäisiin crossfit -treeneihin Crossfit Myrskyssä. Täytyy sanoa, että kyllä vaan jännitti ennen treenien alkua ja mietin, että mitäköhän tästä tulee.

Tiesin, että crossfittaajat eivät päästä meitä ainakaan helpolla, kun olimme edellisenä päivänä vetäneet miehille treenit salilla, joista miehet kyllä selviytyivät hyvin, mutta kyllä siellä kirosanoja lenteli välissä. 

Yritän nyt kirjoittaa tämän mahdollisimman ammattimaisesti, mutta jos siellä ruudun takana on joku crossfit tietäjä, niin pahoittelen, jos tekstissä on jotain virheitä 😀 

crossfit treeni
treenin alussa vielä hymyilytti 😀

Eli siis tosiaan aloitimme treenit voimaosuudella, jossa on tarkoitus tehdä leuanvetoja 5 x 5 sarja. Leuanvedot ovat mulle itselleni suuri heikkous ja olen pyrkinyt niitä treenaamaan salilla silloin kun ehdin. Tarkoituksena on tehdä mahdollisimman puhtaita toistoja, eli ei mitään riuhtomista. Mulla oli apuna kuminauha polven alla, jolla sain sarjat tehtyä. Leuanvetoa täytyy todellakin treenata lisää, se on niin tehokas liike!

Seuraavaksi siirryttiin treenin kestävyysosioon, eli pyritään suorittamaan kasa liikkeitä mahdollisimman nopeassa ajassa.

Tässä kuntoa alettiin todellakin testata toden teolla ja voin kertoa, että kyllä sai verenmaku suussa olla monta kertaa. Pääkoppa täytyy pysyä kylmänä, jotta treenin saa vedettyä loppuun. 

Ensin teimme 50 heittoa pallolla, jonka piti osua tiettyyn kohtaan seinässä. 25 toiston kohdalla alkoi olkapäissä ja keuhkoissa hapottaa aika tavalla, mutta sain kaikki toistot tehtyä. 

crossfit ball
Syvältä kyykystä pallo tiettyyn kohtaan

Seuraavaksi siirryttiin tekemään thrusteria, eli tanko lepää rinnalla ranteiden ja käsien varassa, siitä kyykkyyn ja tanko nostetaan suorille käsille ylös.

thruster
Varmaan kovin liike tässä treenissä

Siihen perään burbeita, eli käydään makuullaan lattialla, läpsy käsillä ja hypätään tangon yli tasajalkaa ja toisella puolella sama juttu.

burbee crossfit
Burbeiden harjoittelua alussa

Näitä tehtiin niin, että ensin 21 thrusteria, 21 burbeeta. Seuraavaksi 15 thrusteria ja 15 burbeeta, 9 thrusteria ja 9 burbeeta. Voin kertoa, että tässä vaiheessa sarjat tuntuivat jo älyttömän pitkiltä ja välillä meinasi happi todella loppua. Jostain sitä vain sai kerättyä pientä raivoa mukaan ja tehtyä sarjat loppuun. Sykkeet huiteli ihan pilvissä ja naama punaisena tuli väännettyä. 

Tämän hullun sarjan jälkeen vielä kahvakuulalla ojennuksia heilautuksilla, molemmille käsille 15 toistoa. 

Loppujen lopuksi oma aikani tässä setissä oli 15 min 24 sekuntia. Vähän vertailun vuoksi, näillä crossfit ammattilaisilla aika on puolet tuosta ja tangoissa miesten painot. Siitä voi sitten miettiä, että kuinka kovakuntoisia kavereita nämä miehet ovat, arvostan!

crossfit kahvakuula
Taustalla treenin vetäjä Tommi Siro

Tässä välissä pidimme noin 5 minuutin tauon ja siirryimme tekemään vielä ”loppuveryttelyn”, 3 kierrosta ja 3 liikettä. Liikkeinä oli GHD, eli jalat tuettuna koneessa, selinmakuulla, josta laskeudutaan alas niin, että kädet koskettavat maata. Selkä siis kunnolla kaarella. Toistot 15. Siitä kiinni tankoon, jossa pitoa 20 sekuntia. Lopuksi vielä 35 kilon säkin pitoa sylissä 20 sekuntia.

crossfit treeni
Treenatessa on aina hauskaa

Näin kirjoitettuna saattaa kuulostaa siltä, että treenin pystyy kuka vaan, mutta voin kertoa, että en ole koskaan ollut näin poikki. Pidän siitä, että tässä treenissä sai todellakin haastaa itsensä ja kyllä vain myös fitnesskilpailija tarvitsee välillä erilaista treeniä. Puhuimmekin jo, että aiomme alkaa käymään kerran kuussa myös crossfit -treeneissä, niin makeat fiilikset treenistä jäi.  Myös nämä treenit tullaan näkemään videoituna tämän syksyn aikana, kannattaa siis pysyä kuulolla! 🙂

 

Seuraa minua

Instagramissa: pauliinafit

Facebookissa: Pauliina Pakarinen

Löydät valmennukset täältä: Wellcamp

 

pauliinafitworld

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 12
Tykkää jutusta