Pepun kasvatuksen kuningasliike

Pepputreeni on edelleen vuosien jälkeen mun lempparitreeni. Peppua on kiva treenata ihan senkin takia, että se on mulla etureisien lisäksi kaikista otollisin lihasryhmä kasvamaan. Tietysti on helppoa treenata lihasryhmää, johon saa helposti tuntuman. Haluankin nyt kertoa teille yhdestä ehdottomasti pepun kasvatuksen kuninganliikkeestä. 

Jos haluaa sekä ison, että muodokkaan pepun, ei pelkät kyykyt riitä. Joku saattaa sanoa, että pelkällä kyykyllä on mahdollista kasvattaa muodokas peppu, mutta oma mielipiteeni on, että kyllä siihen tarvitaan eristäviäkin liikkeitä ja myös eri tyyppisiä treenejä. Välillä on hyvä treenata voimaa isoilla painoilla ja välillä taas intensiivistä treeniä pitkillä sarjoilla ja useilla toistoilla. 

Oikeastaan jokaiseen mun pepputreeniin kuuluu jokin sumoasennossa tehtävä liike. Tänään tein pitkästä aikaa sumo maastavetoa tangolla kun olen päässyt sen makuun.

Sumoveto/sumomave vaatii jonkin verran tekniikkaa, joka kannattaa harjoitella ensin hyvin ennen painojen isoa lisäystä. Tämä liike ottaa kyllä sinne minne pitääkin, kevyemmälläkin painolla. 

Asetu leveään haara-asentoon niin, että varpaat ovat mahdollisimman paljon ulospäin, jalat aivan kiinni tangossa.

sumo maastaveto
Sumo maastavedon aloitusasento

Ota tangosta kiinni myötäotteella, pidä selkä suorana, vatsa tiukkana ja laskeudu alle 90 asteen kulmaan. Nosta katse eteenpäin, rinta pystyyn ja lähde nostamaan tankoa reisiä pitkin ylös.

Ole huolellinen, että selkä pysyy koko ajan suorana. Tuo tanko ylös, aivan kiinni reiteen ja purista vielä pakarat yhteen. Laske tanko rauhallisesti reisiä pitkin maahan, laskeudu samalla alas sumokyykkyyn. Pidä liike jatkuvana. Purista tanko ylös pakaroilla, ei selällä. Jos selkä meinaa pyöristyä, teet todennäköisesti liian isoilla painoilla. 

sumo maastaveto
Selkä pysyy suorana myös ylös tullessa

Voit tehdä oman mielen mukaan 8-15 toistoa. Vähemmän toistoja, isommat painot, enemmän toistoja, pienemmät painot. Ja sitten ei muuta kuin mavettamaan! 🙂 

 

Seuraa minua

Instagramissa: pauliinafit

Facebookissa: Pauliina Pakarinen

Löydät valmennukset täältä: Wellcamp

pauliinafitworld

2 vastausta artikkeliin “Pepun kasvatuksen kuningasliike”

  1. Osaatko neuvoa, missä mahtaa mennä vikaan, kun mulla ei sumomavesta kipeydy kun sisäreidet 😀

    • Pysyykö sulla varpaat koko ajan ulospäin? Sumokyykyssä meinaa helposti mennä polvet sisäänpäin jolloin se ei menekään enää pepulle. Vaikka tullaan kunnolla alas sumoon niin tangon tulisi koko ajan olla reisissä kiinni. Näin saat puristettua tangon pakaroilla ylös. Haara-asento saa olla oikeasti leveä ja varpaat lähes suoraan sivuille päin

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 9
Tykkää jutusta