Notkoselkä kuriin osteopaatilla

Olin tänään ensimmäistä kertaa koskaan osteopaatin hoidossa. 

Mulla on luonnostaan rakenteellisesti hiukan notkoselkää, suomeksi sanottuna lordoosia ja hiukan vinossa oleva selkäranka, joka on huomattu jo nuoruusvuosina ja näiden takia päätinkin aloittaa osteopaattisen hoidon.

Huomaan epätasapainon siinä, että kun asetun esimerkiksi kyykkäämään, niin toinen jalka asettuu automaattisesti taaemmas kuin toinen. Vaiva on aiemminkin saatu hoidettua kuntoon kiropraktian avulla, mutta halusin nyt aloittaa vielä kokonaisvaltaisemman hoidon ja sen vuoksi astelin osteopaatin vastaanotolle. Tiedän, että kun itse ongelmaa hoidetaan niin se saadaan pysymään kurissa. 

osteopatia

Kävi nopeasti selville, että rangassa ja lannerangassa on jäykkyyttä, jota alettiin hoitaa. Myös niskan alue on aikamoisen jumissa ja myös sille tehtiin tänään hoitoja. Mutta ei siinä ole kaikki. Fyysisiä vaivoja on, mutta osteopatiassa otettiin huomioon myös henkinen puoli. Alkutiedot kartoitettiin hyvin laajasti henkisistä asioista fyysiseen puoleen. Pidin siitä, että hoidossa tuntui siltä, että minut otetaan huomioon kokonaisuutena. 

Selkä -ja lannerangalle tehtiin muutama mobilisaatio ja paine alaselässä saatiin helpottumaan. Mulla on ollut viime aikoina vaikea nukkua, koska selkä on ollut niin notkolla. Vaiva oli pitkään kurissa, mutta luulen, että crossfit treenit muutama viikko sitten saivat lannerangan jumit palautumaan. Treeneissä tehtiin vatsaliike, jossa pää oli alaspäin ja koko selkäranka oli isolla notkolla. Mulla oli treenin jälkeen alaselkä todella kipeä ja loppujen lopuksi se jumahti viikkojen kuluessa paikoilleen.

Tuntui ihan valtavan helpottavalta, kun lanneranka avattiin tänään jumista. Nyt pystyn seisomaan normaalisti ilman painetta alaselässä.

En halua dissata mitään lajia, mutta täytyy sanoa että rakastan yhä enemmän omaa lajiani kuntosalilla, jossa pystyn vaikuttamaan mitä kehon osaa treenaan ja mahdollisimman hyvällä tavalla omalle keholleni minimoiden riskit. 

Kun suurimmat jumit oltiin avattu, tehtiin mulle harjoitus, jossa osteopaatti tutki mun kehon toimintaa solujen tasolla 😀 On siis olemassa kehon liike solutasolla ja sitten näkyvällä tasolla (meidän hengitys) tämä taas on yhteydessä lihaskalvoihin, jotka ovat yhteydessä lihaksiin ja niveliin. Ihminen on siis osteopaatin näkökulmasta monitasoinen. Tälläiset asiat ovat itselleni super mielenkiintoisia, koska olen todella kiinnostunut ihmisen kehosta ja hyvinvoinnista. 

Tehtävänäni oli rentoutua mahdollisimman hyvin ja olla välittämättä suurimmista tuntemuksista. Osteopaatti teki kevyttä paineluhoitoa eri puolille kehoa. Oli ihmeellistä miten rentouduin enemmän ja enemmän mitä kauemmin harjoitusta tehtiin. Viimeisenä rentoutettiin pallea, jossa oli ollut paljon painetta, todennäköisesti stressistä. Oli kummallista, että hoidon aikana ajattelin yhtä tiettyä tilannetta ja paikkaa kesältä, jossa on valtava positiivinen energia.

Kun heräsin hoidosta, olin ihan kuin uudesti syntynyt. Keho tuntui kevyeltä ja oli helppo hengittää.

On kuulemma normaalia, että päähän tulee tuntemuksia tai ajatuksia hoidon aikana. Ne voivat olla positiivisia tai negatiivisia. 

Itseäni kiinnosti varsinkin pallean alueen jumi, joka johtuu varmasti stressistä ja ahdistuksesta, jota mulla on. Pallea on osteopaatin mukaan sydämen lisäksi toinen kehon tärkein elin. Pallea osallistuu nestekiertoon ja jos se on heikkoa, voi nestettä kertyä helposti alavartaloon. Pallea kerää myös ahdistuksen, koska keho pyrkii suodattamaan mielen murheita alemmas kehoon, jotta ihminen ei sekoa, kun esimerkiksi masennus iskee. 

Osteopaatti suositteli, että en mene treenaamaan ainakaan tänään, jotta keho saa aikaa miettiä, että mitä tänään oikein tapahtui. Sain samanlaiset ohjeet kuin hieronnan jälkeen, juoda paljon vettä päivän aikana. Olo on ollut koko päivän kuin hieronnan jälkeen ja tunnen, että keho piti hoidosta ja palautuu nyt siitä. Aineenvaihdunta ja nestekierto hyrrää lujaa ja vessassa saa käydä koko ajan.

Ihmeellistä miten paljon yksi tunnin hoito voi vaikuttaa omaan oloon! Seuraava aika on varattu kolmen viikon jälkeen ja silloin kehon tutkiminen jatkuu. Tiedän jo nyt, että tästä tulee olemaan hyötyä niin treeneissä, kuin arjessakin. Ihan huikean mielenkiintoista nähdä mitä vielä tulee tapahtumaan! 🙂 Suosittelen kyllä lämpimästi kokeilemaan osteopatiaa jos kehossa on jokin vaiva, joka häiritsee.

Edellisessä postauksessa paljastin milloin suunnittelen kilpailevani seuraavan kerran!

Seuraa minua

Instagramissa: pauliinafit

Facebookissa: Pauliina Pakarinen

Löydät valmennukset täältä: Wellcamp

pauliinafitworld

4 vastausta artikkeliin “Notkoselkä kuriin osteopaatilla”

  1. Hei, tästä kuulisi mielellään lisää. Itsellä hieman samaa vikaa, notkoselkää ja lievää skolioosiakin. Kerran olen käynyt osteopaatilla, jolloin kipeän selän lukkoja saatiin auki. Tekisi varmasti hyvää käydä usemmin, mutta eipä tuo ole kovin halpaa touhua, joten ei ole mahdollisuutta… 🙁

    Kirjoitit rangan jäykyydestä, teittekö tuota varten harjoitteita tai käsiteltiinkö tuota jotenkin tai saitko vinkkejä?

    • Tulen varmasti kertomaan lisää kunhan hoidot etenee. Joo ei ole kyllä halpaa 🙁 mulle on kuitenkin toimintakyky ja varsinkin treenit niin tärkeitä, että sen vuoksi ei tunnu pahalta laittaa rahaa omaan hyvinvointiin. Rankaa ja niskaa käsiteltiin jo nyt jonkin verran ja seuraavalla kerralla käymme läpi harjoitteita, joita voin tehdä myös kotona

  2. Kiva juttu! Olen itsekin notkoselkäisenä harkinnut osteopatilla käyntiä, mutten ole vielä saanut aikaiseksi. Itsellä alaselkävaivat on helpottanut ihan vasta, kun vaihdettiin entiset jämäkkyytensä menettäneet patjat uusiin koviin memory foam -patjoihin. Pari yötä kesti ennenkuin totuin nukkumaan kovalla patjalla, mutta nyt oikein tunnen miten selkä huokaa helpotuksesta, kun sänkyyn menee maate. Tanssi tekee muuten myös hyvää selälle! Pahimpia noidannuolia olen jumpannut tekemällä kivun rajoissa kahdeksikkoa lantiolla ja muita ”hetkutuksia”. Myös erilaiset seisaaltaan tehtävät rullaukset nikama nikamalta helpottavat lukittunutta oloa rangassa.

    • Voi että kunnon sänky on ollut hankintalistalla kauan. Voin vain kuvitella miten ihanaa on nyt nukkua! Olen huomannut saman, että tanssi helpottaa ja avaa myös kireitä lonkkia ja lantiota. Ihan huippu liikuntaa ja sen vuoksi käynkin kerran viikossa tanssitunnilla! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 6
Tykkää jutusta