Näin proteiinituotteilla huijataan

Tykkään seurata erilaisia teollisuuden aloja ja varsinkin sellaisia, joihin liittyy tavalla tai toisella jokin bisnes, opiskelenhan sitä itsekin. Yksi tälläisistä aloista on ruokateollisuus, jonka kehitystä on mielenkiintoista seurata näin terveysammattilaisen näkökulmasta.

Suomen kansa elää, valitettavasti, erilaisten trendien mukana.

On ollut vähähiilihydraattinen ruokavalio eli karppaus, gluteenittomuus ja vaikka mitä muuta. Luojan kiitos tuo karppaus on laantunut niistä ajoista, jolloin se oli eniten pinnalla. En esimerkiksi itse kannata vähähiilihydraattista ruokavaliota, paitsi jos asiakas sitä vaatimalla vaatii itselleen. Toki on välillä niinkin, että jonkun ruoansulatus ei yksinkertaisesti siedä hiilareita niin hyvin, mutta hyvin usein on kyse siitä, että oma suolisto ja ruoansulatus on pilattu monia vuosia jatkuneella dieettauksella ja erilaisten trendien perässä juoksemisella.

Olen aiemminkin kirjoittanut hiilihydraattien tärkeydestä ja on mielestäni huolestuttavaa, millaista terveysviestintä nykyaikana on. Oikean faktatiedon tilalle on tullu bisnes ja provosointi. Olen lukenut jonkin verran terveysviestinnän kirjallisuutta, joka paljastaa, että perustallaajan medialukutaito koskien terveysviestintää on nykypäivänä huolestuttavan heikko. Ei ole siis ihme, että trendit ohjaavat ihmisiä niin vahvasti ja oma ideologia saattaa vaihtua jopa viikoittain. 

proteiinituotteet terveys

Yksi isoin trendi viime vuosina on ollut ja on edelleen erilaiset proteiinituotteet. On proteiinirahkaa, patukkaa, jogurttia ja jopa proteiinileipää!

Jos palataan ihan perusasioiden äärelle, niin leipä on hiilihydraatin lähde. Leivästä ei ole tarkoituskaan saada proteiinia ja sen tarkoitusperä kärsii, kun pakettiin isketään sana proteiini.

Toinen huomionarvoinen juttu on se, että ihminen ei tarvitse proteiinia määräänsä enempää. Normaali kuntoilijalle jo 1,2-1,5 grammaa proteiinia per painokilo riittää, kun dieettaaja tai salitreenaaja hyötyy määrästä, joka on 1,5-2 grammaa per painokilo. Näin ollen edes salitreenaajan ei tarvitse täydentää proteiinin tarvetta turhilla lisillä, koska päivittäisen proteiinin tarpeen saa täyteen ihan normaalia ruokaa syöden.

Täytyy ottaa huomioon myös se, että liika proteiini kertyy vyötärölle rasvaksi, jos sitä syö liikaa. Varsinkin kun yhtälöön yhdistetään vielä vähähiilihydraattinen ruokavalio (hiilihydraateissa on paljon kaloreita), jää energiansaanti alle päivittäisen kulutuksen, joka ei todellakaan johda laihtumiseen, vaan siihen, että paino jää junnaamaan paikoilleen. Varsinkin ylipainoinen ihminen hyötyy huomattavasti siitä, että ruokavaliossa on myös riittävästi hiilihydraatteja. Pelkällä proteiinilla ja rasvalla on vaikea saada energiansaantia niin korkealle, että paino lähtisi tippumaan. Tässä moni astuu harhaan ja ruokabisnes hyötyy!

proteiinituotteet
Edistätkö omaa terveyttäsi vai ruokateollisuutta?

Yleensä nämä proteiini -sanalla merkityt tuotteet maksavat tuplasti enemmän, kuin normaali, riittävän määrän proteiinia sisältävä tuote samassa hyllyssä. Yksi ehkä naurettavimmista uusista tuotteista ovat suklaapatukoista muunnellut proteiinipatukat, jotka myyvät kuin häkä, mutta jos vilkaisee tuoteselostetta niin tuotteessa on yhtä paljon sokeria, kuin suklaapatukassa. On periaatteessa ihan sama asia ostaa normaali suklaapatukka, kuin syödä proteiini -sanalla merkattu versio. 

Käytän lisäravinteita maltillisesti treenin tukena ja joskus saatan napata välipalaksi proteiinipatukan. Pyrin aina ottamaan kaiken mahdollisen ravinnon oikeasta ruoasta ja esimerkiksi asiakkaideni ruokavalioissa ei ole yhtäkään pakollista lisäravinnetta. Saamme ravinnosta jo muutenkin tarpeeksi lisäaineita, joten ei ole mielestäni tarpeellista kyllästää kehoa niillä enempää. 

Proteiinituotteet ovat välillä hyviä välipaloja ja ei niitä tarvitse karsia kokonaan pois, mutta jos kuvittelet edistäväsi sillä esimerkiksi laihtumista, kiinteytymistä tai omaa hyvinvointiasi, niin olet väärässä. Ihmisten tulisi olla nykyaikana herkempiä trendeille ja ajatella asioita ihan sillä maalaisjärjellä. Kuntoon pääseminen ja terveydestä huolehtiminen ei ole mitään rakettitiedettä, mutta valitettavasti sellaisen illuusion media on meille luonut. Kun törmäät seuraavan kerran johonkin väitökseen tai trendiin, niin kannattaa miettiä kriittisesti, että mitkä sen tarkoitusperät ovat, palveleeko se sinua itseäsi vai ruokateollisuutta. 

Edellisessä postauksessa kerroin ihonhoidon suosikkituotteistani, joilla hoidat ihoa ammattimaisesti kotona!

 

Seuraa minua

Instagramissa: pauliinafit

Facebookissa: Pauliina Pakarinen

Löydät valmennukset täältä: Wellcamp

 

 

pauliinafitworld

5 vastausta artikkeliin “Näin proteiinituotteilla huijataan”

  1. Olipa kiva lukea tämmöinen postaus. Liikaa joka puolelta tällä hetkellä tyrkytetään jos jonkinlaista purkkia ja purnukkaa. Mainostetaan ja kirjoitetaan siihen tyyliin, että ne olisi välttämättömiä. Moni bloggaajakin kirjoittaa kuinka monesta purtilosta ne aamulla nappaa pilleireitä nassuunsa. Ja smoothieihin laitetaan suunnilleen kaikki jauheet mitä kaupoista saa.

    Olen omille urheileville nuorilleni koko ajan painottanut normaalin ja monipuolisen ruokailun merkitystä. Muistutan heitä aina ajattelemaan kriittisesti näistä kaikista miljoonista jauheista ja pillereistä. Onneksi on oppi mennyt aika hyvin perille ja itse kaivavat ravintoon liittyvää tietoa eri lähteistä luottamatta sokeasti mainostajiin. Taidanpa myös näyttäå tämän sinun kirjoituksen heille.

    • Ihana kuulla. Olen kanssa kiinnittänyt huomiota tuohon, että moni bloggaaja vannoo superfoodien nimeen. Varmasti joistakin on apua, mutta onhan nuo pussit hiton kalliita vs. aito puhdas ruoka.

  2. Amen! Oli hauska kun kirjoitit että ”ja jopa proteiinileipää!” kun musta toi leipä nyt ei oo niin ihmeellinen kun jos miettii että on jopa proteiinikarkkia ja proteiinisipsiä ja mitä muita hullutuksia kun tutiskelee Fitnesstukun sivuja xD naurettavinta on just se, että niissä ei oo muuta eroa normaaliin kuin proteiinin ja lisä-/makeutusaineiden määrä. Jos jotakuta kutkuttaa ostaa sellanen Mars proteiinipatukka niin voin taata, että se ei maistu läheskään samalta kuin oikea Mars.

    Mä en itse edes voi syödä pahemmin mitään protskupatukoita tai protskukeksejä, ja herojenki kanssa mun täytyy olla vähän tarkempi kuin ennen. Nois patukois sun muis on AINA fodmapeja. Siis esim. inuliinia tai frukto-oligosakkarideja. Mulle tulee niistä aina järkyttävä vatsakipu, ripuli ja turvotus koska mul on ärtyvän suolen oireyhtymä – tai niin olen itse diagnosoinut oireiden perusteella. Myös makeutusaineita mun pitää vältellä ja pyrinki ostaa mieluummin stevialla makeutettuja tuotteita esim. Nutri Worksin tuotteita😊

    Kannattaa ehdottomasti syödä mieluummin puhdasta ja aitoa ruokaa eikä mennä joka villitykseen mukaan. Ja kannattaa suosiolla myös unohtaa kaikki trendidieetit.

    • Haha totta, ihan unohdin noi proteiinisipsit ja karkit kun ei tule koskaan sellaisia syötyä 😀 Toi on ihan totta, että moni noista tuotteista saa vatsan helposti sekaisin, olen huomannut samaa myös omalla kohdallani. Viimeinen lause voisi olla omasta suustani

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 24
Tykkää jutusta