Kannattaako stressaantuneena treenata?

Viime viikot ovat olleet rankkoja, ei pelkästään stressin vuoksi, vaan siksi, että en ole täysin terve. Luulin ensin, että syksy ja pimeys aiheuttavat mulle selittämätöntä väsymystä, huimausta, päänsärkyä, pahoinvointia, huonounisuutta ja yleistä voimattomuutta.

Huomasin, että olen normaalia kalpeampi, aloin unohdella asioita ja loppujen lopuksi olo oli kuin elävällä kuolleella. Tiedän kyllä, kun kaikki ei ole hyvin.

Kävin tällä viikolla verikokeissa ja lääkäri käski minut rautakuurille. Jonkin sortin anemia oli siis tullut vieraaksi ja luulen, että se on kehkeytynyt tässä syksyn aikana ja päässyt aika pahaksi.

stressi treeni

Kävin alkuviikosta treenaamassa, mutta se oli tämän huimauksen, hajamielisyyden ja heikkouden vuoksi aika mahdotonta. Elämäni huonoin treeni oli sitten se ja täytyy sanoa, että se sai minut todella surulliseksi, vaikka tiedän, että tilanne tulee kyllä korjaantumaan, kun kuuri alkaa tepsiä.

Nyt olen antanut itselleni suosiolla lepoa ja varsinkin kun stressitasot huitelevat pilvissä. Jos voisin kuvailla jotenkin tämän hetkistä tilannetta koulun kanssa, niin pöydällä on huojuva kasa papereita, jotka pitää hoitaa. Vuorokaudesta loppuvat tunnit kesken ja tälle syksylle on valikoitunut kaikista haaastavimmat kurssit koko opiskelujen aikana, jotka aiheuttavat hurjaa stressiä.

stressi treeni
Luonnosta saa voimaa

Yritän olla stressaamatta, koska tiedän, että parhaansa tekemällä asiat kyllä järjestyvät, mutta kun tuntuu siltä, että työt eivät vähene yhtään, vaikka kaikki päivät ovat täynnä töitä ja opiskelua. Olen pattitilanteessa. Tiedän, että tämä stressi tulee helpottamaan viimeistään joulukuussa, jolloin pahimmat kurssit ja kokeet ovat ohi. Silti tiedostan, että nyt liikutaan todellakin oman sietokyvyn rajamailla ja onneksi vuodet ovat tuoneet sen verran viisautta, että en aio tällä kertaa juosta perse edellä puuhun. Annan nyt itselleni ekstralepoa, kun keho ja mieli sitä tarvitsee. 

Vaikka treeni ja liikunta tuo hyvää oloa, niin joskus liian kovat treenit saattavat vaikuttaa päinvastoin ja kova salitreeni voi saada kortisolihormonin tasot nousemaan entisestään ja vaarana tästä voi olla ylikunto, joka laittaa sänkypotilaaksi pidemmäksi aikaa. Aion nyt pitää lepoviikon treeneistä ja pyrin ottamaan kaiken irti viimeisistä auringonsäteistä ulkona. Jos vain kaikki menee suunnitellusti, niin ajattelin lähteä joulu-tammikuussa ainakin viikon reissulle etelään, koska täällä Suomessa en pysty lataamaan akkuja kunnolla. 

Jos elämäsi on kovin stressaavaa, ei tarvitse ihmetellä hetkeäkään, että paino ei esimerkiksi putoa. Stressi saa aineenvaihdunnan hidastumaan ja tunnen sen myös omassa kehossa, joka kerää nyt stressaantuneena nestettä helpommin itseensä. Nyt ei muu auta, kuin kuunnella omaa kehoa ja mieltä ja pyrkiä saamaan tämä syksy pakettiin kunnialla. Ei enää kauaa, niin helpottaa. 

stressi treeni

 

Edellisessä postauksessa kyseenalaistin proteiinituotteet

 

Seuraa minua

Instagramissa: pauliinafit

Facebookissa: Pauliina Pakarinen

Löydät valmennukset täältä: Wellcamp

 

pauliinafitworld

5 vastausta artikkeliin “Kannattaako stressaantuneena treenata?”

  1. Tsemppiä Pauliina 👍 Itselläkin työstressi painaa ja samoja oireita kuin sinullakin. Sama lääke auttaa minullakin eli etelän loma ☀️😎

  2. Tiedätkö mistä alhainen hemoglobiini johtuu? Menkoista? Liian tiukka ruokavalio? Mitä rautavalmistetta sulle määrättiin? Kyselen, kun itsellä on ollut vähän samoja ongelmia. Ilmeisesti liian tiukka ruokavalio on aiheuttanut sen kun aiemmin oli korkeampi hB. Muista, että rautavarastojen täyttyminen vie jopa puolisen vuotta, joten malttia treeneihin alkuunsa. 🙂

    • Mulla on tosi runsaat menkat jotka on varmasti isoin syy. En vaan osannu yhdistää niihin. Ruokavaliosta ei varmasti johdu, koska en syö tiukasti 😀 Oon nyt 3 päivää syöny Maltofer nimistä valmistetta. Ei kuulemma ärsytä vatsaa niin paljon kuin moni muu ja ei onneksi ole aiheuttanut mitään vatsaoireita.
      Joo sen huomaa, että kauan tässä tulee menemään. Päivä päivältä parempi mutta kyllä tässä pitkän kuurin joutuu vetämään :/

  3. Sopiva kirjoitus syksyyn. Varmasti moni kokee juuri syksynä stressiä kun alkaa opiskelut,työkiireet voivat pahentua kun on vuosi lopuillaa firmoissa ja pimeys painaa päälle. Itse olen paljon miettinyt nyt väsyneenä treenausta kun vauva valvottaa. Kuten kirjoititkin että treeni yleensä tuo hyvän fiiliksen ei se aina ole se oikea juttu valittavana. Tsemppiä ja lepää hyvin.

    • Näin se on, syksy on sitä pahinta aikaa kun stressi painaa päälle. Kiitos paljon <3

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 9
Tykkää jutusta