Haluatko näkyvät vatsalihakset? Näin se onnistuu

Moni haaveilee edelleen näkyvistä ja kauniista vatsalihaksista ja netistä löytyykin jos jonkinmoista keinoa niiden esille saamiseen. Löytyy treeniohjeita, voiteita ja joskus aikoinaan pyöri ostos-tv:ssä sellainen värisevä korsetti jos joku sattuu muistamaan 😀 

Törmään usein ohjeisiin netissä, jossa neuvotaan tekemään lukuisia vatsalihasliikkeitä monta kertaa viikossa. Jo tässä mennään metsään ja pahasti. Toki myös vatsalihaksia pitää treenata, mutta yhtä lailla ne tarvitsevat palautumista niin kuin muutkin lihasryhmät eikä ole mitään hyötyä treenata niitä joka päivä. 

Kannattaa myös miettiä omaa tavoitetta vatsalihasten suhteen. Haluatko säilyttää keskivartalon kapeana vai onko niin, että sinua ei haittaa, vaikka vyötärölle tulee lisänsenttejä vatsalihasten muodossa?

Jos haluat pitää vyötärön kapeana, ei vatsalihaksia kannata treenata liikaa. Jo muutama kerta viikossa riittää hyvin. Vatsalihastreeni kannattaa painottaa enemmän syvien ja suorien vatsalihasten treenaamiseen, kuin sivuttaisten vatsojen jynssäämiseen, jotka varmasti leventävät vyötäröä jos pääpaino on niiden tekemisessä.

Salitreenillä pystyy hyvin vaikuttamaan muutenkin siihen, miltä haluat kehon näyttävän. Monissa muissa lajeissa vatsalihaksia treenataan melkein joka treenissä ja silloin myös varmasti vatsan lihakset kasvavat ja keskivartalo alkaa ajan myötä näyttää leveämmältä. Yksi sellainen laji on crossfit, jota kävin kokeilemassa. Yhden treenin jälkeen vatsalihakset olivat koko pituudeltaan ja leveydeltään viikon ajan kipeät.

Jos alkaisin harrastaa crossfitiä tosissaan niin varmasti saisin leveämmän keskivartalon, koska varsinkin omat vatsalihakseni aktivoituvat super helposti. 

Jos haluat kunnollisen kokoiset vatsapalat niin sitten vatsoja saa tehdä usein ja isoilla painoilla. Myös vatsalihastreenissä saa siis mennä mukavuusalueen ulkopuolelle. Täytyy muistaa, että vatsalihakset aktivoituvat monissa liikkeissä, kuten kyykyissä, joten jo siinä ne saavat kevyttä treeniä. 

Miten sitten saada vatsalihakset näkyviin kun ne on ensin rakennettu? 

Kliseinen sanonta, vatsalihakset tehdään keittiössä pitää todellakin paikkaansa.

Laitan tähän muutaman kuvan havainnollistamaan asiaan. Kuvat ovat vanhoja, mutta ajavat  niin hyvin asiansa, että käytän niitä esimerkkinä. Kuvat ovat vuodelta 2014, jolloin osallistuin Tampereen karsintoihin ja sen jälkeen 2-3 viikon päästä SM kilpailuun. Dieetti siis jatkui välissä ja rasvaa ehti palaa tuossa ajassa kehosta. 

vatsalihakset näkyviin
Tampereen karsintojen kunto. Siellä ne vatsalihakset näkyvät vähän
vatsalihakset näkyviin
Ja SM kilpailussa, nyt ei tarvitse enää arvailla näkyykö vatsat!

Veikkaan, että rasvaprosenttini on SM kilpailukuvassa 11-13 prosentin luokkaa, jossa mulla vatsat tulevat aina kunnolla näkyviin. Osittain vatsalihasten näkyminen on myös geneettistä ja joillakin ne saattavat näkyä jo korkeammassa rasvaprosentissa. 

Oma ihanteeni ei ole näkyvät vatsalihakset vuoden ympäri ja tälläkin hetkellä ne eivät näy. Pienet suuntaviivat vatsassa näkyvät, mutta itselleni terveydestä kertoo enemmän se, että vatsa on litteä näin kehityskaudellakin eikä keskivartalo kerää rasvaa ympärilleen. Jos keskivartalon ympärillä on kovasti rasvaa, kertoo se huonoista ruokailutottumuksista, genetiikasta ja usein myös siitä, että myös sisäelinten ympärillä on haitallista rasvakerrosta. 

Nautin tästä pehmeämmästä naisellisesta lookista enkä todellakaan haluaisi näyttää kisakuntoiselta ympäri vuoden, eikä se ole edes terveellistä. 

Vatsan saa pidettyä litteänä syömällä oman kulutuksen verran ja liikkumalla sopivasti energiansaantiin nähden. Näin ylimääräinen rasva ei kerry vyötärölle tai muualle kehoon. 

Niin kuin muussakin kehonmuokkauksessa, ei tässäkään asiassa pääse helpoimman kautta, koska ruokavalio on tärkeimmässä roolissa.

Vatsalihastreenejä on helppo tehdä, mutta kuinka helppoa on pyrkiä syömään terveellisesti ja mahdollisimman puhtaasti ympäri vuoden? Siinä on timmin vatsan salaisuus.

Edellinen postaus: Hiusten muodonmuutokset vuosien varrella

 

Seuraa minua

Instagramissa: pauliinafit

Facebookissa: Pauliina Pakarinen

Löydät valmennukset täältä: Wellcamp

 

pauliinafitworld

2 vastausta artikkeliin “Haluatko näkyvät vatsalihakset? Näin se onnistuu”

  1. Vatsalihaksista puheen ollen! Kun on noita 8 viikon super nettidieettejä ja valmennuksia, miten niiden muutoskuvissa aina kaikilla kimmeltää sixpackit? 😁

    • Hyvä kysymys 😉 toki jos rasvat on jo valmiiksi alhaalla niin ne voi saada myös tuollaisen valmennuksen aikana mutta markkinointikikka taitaa suurimmaksi osaksi olla 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 3
Tykkää jutusta