Miten syödä matkalla tai kiireessä?

Tiedän hyvin, että terveellisen ruokavalion noudattaminen matkalla tai kiireessä on vaikeampaa kuin normaalisti. Mahdotonta se ei kuitenkaan ole, mutta vaatii toki pientä vaivannäköä.

Olin muutama viikko sitten matkalla Fuerteventuralla, jossa mulla oli suurimman osan matkasta hotellihuone, jossa oli vain minijääkaappi, eikä varsinaista keittiötä tai mahdollisuutta laittaa ruokaa. Kun on mahdollista syödä vain ns. kuivaruokaa, sai mielikuvitusta todella käyttää. Espanja oli siitä ihana paikka, että sieltä saa esimerkiksi herkullista paellaa, joka on ihan loistava vaihtoehto lämpimäksi ruoaksi eikä maksa paljon mitään. Sain kuudella eurolla niin ison määrän ruokaa, että siitä riitti helposti päivän molemmille lämpimille ruoille.

Matkaruoka-syominenkiireessa
Espanjan reissun ruokaostoksia. Mukana myös herkkuja ja alkoholia

Ruoka-aineita tärkeämpää on aterioiden säännöllisyys, jolloin verensokeri pysyy tasaisena ja aineenvaihdunta pysyy käynnissä. Pyri myös matkalla tai kiireessä syömään 3-4 tunnin välein ja 4-6 kertaa päivässä. Keho saa näin säännöllisin väliajoin energiaa ja ruoansulatuskin toimii paremmin. Vettä on hyvä nauttia runsaasti varsinkin pitkien lentojen aikana. Mulla oli 6,5 tunnin lennolle varattu 1,5 litraa vettä, joka loppui vähän ennen laskeutumista kesken. Varsinkin yläilmoissa keho kaipaa nesteytystä ja hyvä nesteytys myös vähentää lennon aiheuttamaa turvotusta. 

Tärkeintä ei ole se, että saat koostettua makroiltaan täydellisen aterian, vaan se, että pyrit siihen. Ylipäätään myös arjessa riittää, että ruokavaliota noudattaa noin 80%:sesti ja tuloksia tulee silti. Viikkoihin mahtuu siis hyvin vapaasyöntipäiviä tai ravintolaillallisia. 

Kala-Ateria-nizza-ruoka
Tämä kala-ateria valittiin Nizzassa kokin suosituksesta, ei makrojen mukaan
Ateriamatkalla-nizza-ruoka
Kun kokonaisuus on kunnossa, voi hyvin käydä iltaisin ravintolassa

Aloitin aamut Espanjassa hyvällä aamiaisella, johon valitsin hiilareita, proteiinia ja rasvoja. Sama juttu muilla aterioilla.

Hotelliaamiainen-surfingcolors
Surfing Colors hotellin aamiainen oli oikein hyvä
Hotelliaamiainen-Surfingcolors
Ja toinen aamiainen, jotain samaa ja jotain uutta
Aamiainentallinna
Aamiainen Tallinnassa syksyllä. Tässä on kaikki makrot kohdillaan

Ostin minijääkaappiin helppoja välipala-aineksia, kuten: riisi -tai maissikakkuja, hedelmiä, pähkinöitä, kinkku -tai kalkkunaleikettä, raejuustoa, luonnonjogurttia, mysli -ja proteiinipatukoita. Nämä kaikki ovat sellaisia ruokia, joita voi hyvin ottaa mukaan myös arkena, kun on vähän aikaa syödä. Proteiinipatukka ja hedelmä ovat helppo nauttia vaikka kiireessä. Itse teen monesti niin, kun siirryn paikasta toiseen. Pidän huolta ruokaväleistä oman hyvinvointini vuoksi. Saatan saada joskus ihmetteleviä katseita, mutta en välitä niistä. Kun verensokerini laskevat tarpeeksi alas niin ei ole kenellekään kivaa 😀

Syöminen reissussa ei ole siis mitään rakettitiedettä ja täydellisyyteen on turha pyrkiä, koska se ei ole tarpeellista edes arjessa. Kun peruspilarit, säännöllisyys ja hyvät ruoka-aineet ovat kunnossa, pääsee sillä jo pitkälle. 

Edellisessä postauksessa kerroin kevään ihoprojektista, joka on edennyt aknesta täydellisen sileän ihon tavoitteluun. Postaukseen pääset tästä.

 

Seuraa minua

Instagramissa: pauliinafit

Facebookissa: Pauliina Pakarinen

Löydät valmennukset täältä: Wellcamp

pauliinafitworld

2 vastausta artikkeliin “Miten syödä matkalla tai kiireessä?”

  1. Moi!
    Aiemmin tuli kohu siitä äiti-postauksesta, niin täytyy nyt antaa palautetta, että tää oli kivan positiivinen ja rento postaus ja täynnä asiaa silti ☺ Vaikka tämä liittyi matkustamiseen, niin tässä oli myös hyviä vinkkejä esimerkiksi äiti-ihmisille kiireiseen arkeen terveelliseen syömiseen. Eikä tippaakaan mitään syyllistämistä ☺ Kiitod!

    Terveisin yks äiti, joka kans vähän pahoitti mielensä siitä äiti-postauksesta

    • Kiitos, mukava kuulla että oli kiva postaus! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 12
Tykkää jutusta