Rankaisetko itseäsi liikunnalla herkuttelun jälkeen?

*Sisältää mainoslinkkejä

Tekeekö mielesi rankaista itseäsi liikunnalla herkuttelun jälkeen? Seuraatko salin juoksumatosta kuinka monta kaloria treeni on polttanut? Yritätkö kompensoida herkuttelua syömällä vähemmän? 

Näin personal trainerina törmään monenlaisiin kysymyksiin koskien rasvanpolttoa ja laihduttamista. Suurin osa asiakkaistani koostuu naisista, nuoremmista ja vanhemmista, joilla on tavoitteena polttaa rasvaa, laihtua tai kasvattaa lisää lihasmassaa, joten olen aiheen parissa paljon.

Rasvanpoltto-Kalorit-liikunta_Fotor

Minulta kysellään usein ihan vapaa-ajallakin kysymyksiä ammattiini liittyen ja välillä mulla nousee karvat pystyyn, kun kuuntelen ihmisten juttuja. Aika monella tuntuu olevan se käsitys, että on tarpeellista seurata jatkuvasti mittarista, että kuinka paljon kaloreita tulee päivän aikana ja kuinka paljon pitää harrastaa liikuntaa, jotta saa kulutettua kaikki syödyt kalorit. Herkuttelusta podetaan helposti huonoa omaatuntoa ja moni rankaisee itseään liikunnan avulla. Juoksumatolla vietetään jopa monta tuntia, jotta kulutus saadaan täyteen. Tällainen ajattelutapa ei ole millään tavalla tervettä ja sillä ei saavuta pysyviä tuloksia. 

Rasvanpoltto-Liikunta-aerobinen_Fotor

Elämäntapamuutos, rasvanpoltto, laihduttaminen, mitä tahansa, pitäisi aloittaa ensin siitä, että mietit, ovatko kaikki elämän osa-alueet tasapainossa. Nukutko tarpeeksi ja pääsetkö palautumaan treeneistä? Jos paahdat menemään viikosta toiseen viiden tunnin yöunilla, on rasvan palamista turha odottaa. Millaiset stressitasot sinulla on? Jos olet jatkuvasti stressaantunut, polkevat tulokset paikoillaan. Itsessään treeni rasittaa hermostoa ja lisää kortisolihormonin tasoja, jolloin treenistä ja stressaavasta elämästä voi tulla helposti paha noidankierre. 

Seuraava askel on miettiä ravintoasioita. Jos ajattelit leikata heti kaikki hiilihydraatit ruokavaliosta, ollaan väärällä polulla. Panosta monipuoliseen ja terveelliseen ruokaan, pyri syömään 4-6 kertaa päivässä ja niin, että saat jokaisella aterialla proteiinia, hiilihydraatteja ja rasvaa. Jos haluat polttaa rasvaa niin päiväkohtainen kalorivaje on maltillinen. Jos haluat kasvattaa lihasta niin tulee syödä enemmän, kuin kuluttaa ja määrät ovat yleensä yllättävän isoja. Kun ruokavalio on fiksu, ei satunnaisista ulkona syömisistä ja vapaa-aterioista tarvitse kokea huonoa omaatuntoa, eikä varsinkaan rankaista itseäsi niiden jälkeen. 

Rasvanpoltto-Laihduttaminen_Fotor

Itse en ole koskaan elämässäni omistanut syke -tai kalorimittaria, enkä koskaan seuraa kaloreita salin laitteista. Se on täysin turhaa, eikä johda mihinkään hyvään. Pyri treenaamaan mahdollisimman tehokkaasti salilla tai muulla tavoin ja niin, että hiki tulee ja hengästyy ja se riittää. Optimaalinen treenin kesto on 45-75 minuuttia lämmittelyineen. Sen pidempään ei tarvitse salilla viettää aikaa. Liian pitkäksi mennyt treeni menee katabolian puolelle ja polttaa ainoastaan vaivalla hankittua lihasmassaa pois. 

Tarvitsetko apua elämäntapamuutoksessa tai tavoitteessa muokata kehoa? Minulla on muutama paikka vapaana helmikuun etävalmennuksiin, joissa saat takuulla henkilökohtaista valmennusta ja sinusta välitetään. Etävalmennusten lisäksi tarjolla on myös FitBooty, 8 viikon mittainen verkkovalmennus, johon ei kuulu varsinaista seurantaa, mutta tuloksia tulee varmasti. Jos olet tottunut treenaamaan itsenäisesti niin FitBooty valmennus on silloin sinun juttu! 🙂 Tutustu valmennuksiini täältä tai ota suoraan yhteyttä: [email protected]

Edellisessä postauksessa annoin vinkkejä miten syödä matkalla tai kiireessä?

 

Seuraa minua

Instagramissa: pauliinafit

Facebookissa: Pauliina Pakarinen

Löydät valmennukset täältä: Wellcamp

pauliinafitworld

6 vastausta artikkeliin “Rankaisetko itseäsi liikunnalla herkuttelun jälkeen?”

    • Se taitaa itseasiassa olla joku kirpparilöytö, joten en osaa sanoa 😀

    • Mulla on ollut pitkään hankintalistalla sellaiset oikeat salikengät. Tykkään varsinkin jalkatreeneissä, että pohja on pitävä ja tasainen. Muissa treeneissä käytän vaihdellen kenkiä joita mulla on.

  1. välillä kyllä mietityttää, kun katselee niitä kaloreita laitteista et kuinka tarkkoja ne ees pystyy olemaan? epäilen et on hirveen luotettavia

    • Samaa mieltä, en todellakaan luottaisi niihin

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 5
Tykkää jutusta