Olet mitä syöt

Kuulin eilen erään todella mielenkiintoisen jutun.

Tulin viettämään pääsiäistä vanhempien luo Tampereelle ja näin samalla heidän uuden koiran Milon, joka on 1,5 vuotias sileäkarvainen noutaja. Vanhemmilla on ollut koko elämänsä koiria ja myös minun syntyessä perheessä oli parivuotias kultainennoutaja. Tällä kertaa vanhemmat halusivat antaa uuden kodin jo vähän varttuneemmalle koiralle.

Milo on energinen kuin mikä ja ihastuin häneen ensisilmäyksellä. Milo kävi menneellä viikolla koirien ravintoneuvonnassa, jossa käytiin läpi miten koiran ruokavaliolla voi vaikuttaa henkiseen hyvinvointiin, jaksamiseen, turkin ja ihon kuntoon ja painon pitämiseen normaalilukemissa.

Koiranravinto.sileakarvainen.kultainennoutaja
Milo tuo mielellään lehdenkin aamulla, tässä luu 🙂 kuvan saaminen olikin vähän vaikeampaa 😀
Sileakarvainen.kultainennoutaja
Jos nyt hetken kuvaa varten tässä istuisi 🙂

Ruokavalioon kuuluu tällä hetkellä oikeaa lihaa, kaura- ja riisihiutaleita, kananmunia ja vitamiineja. Kuulostaa siis aika samanlaiselta, kuin ihmisen ruokavalio, vai mitä? Aterioiden valmistamiseen kuluu oma aikansa, mutta mitä sitä ei tekisi rakkaan lemmikin hyvinvoinnin eteen?

Miksi me ihmiset emme pidä yhtä hyvää huolta kehostamme tai ymmärrä ihan täysin miten ruokavaliovalinnat vaikuttavat omaan hyvinvointiin?

On oikeasti ihan totta, että ihminen on sitä mitä syö. Käytän esimerkkinä itseäni. Jos vedän rasvaisen mäkkäriaterian niin voin olla varma, että loppupäivänä en saa mitään aikaiseksi kun makaan totaalisen koomassa sohvalla. Keskellä päivää vedetty suklaapatukka nostaa verensokerit pilviin, mutta vain hetkeksi. Sama väsymys seuraa siitäkin. Maitotuotteet aiheuttavat itselleni pientä pöhöä ja vaikuttavat ihon kuntoon. Jos olen syönyt maitotuotteita usean päivän ajan niin huomaan vaikutuksen varsinkin kasvojen ihossa. Kasvoille ilmestyy pieniä näppyjä, jotka yhdistän selvästi maitotuotteisiin. En ole kuitenkaan jättänyt maitotuotteita kokonaan pois, mutta pyrin ottamaan proteiinin lähteet päivän aikana eri aineksista, kuten lihasta ja kananmunista.

Iho ikäänkuin puskee ulos kaiken sen huonon, jonka keholle syöttää. Huomaan tarvitsevani korkealaatuisia rasvoja pitääkseni ihon kirkkaana ja olon energisenä. Hyviä rasvoja nappaan pääasiassa kasviöljyistä, pähkinöistä, kananmunista, omega3- ravintolisästä ja avokadosta. Huomaan vaikutuksen ihoon ja hyvinvointiin jo parissa päivässä jos en syö säännöllisesti hyviä rasvoja. Iho näyttää sameammalta ja olo tuntuu vetämättömältä. Olen aivan varma, että jos alkaisin syödä päivittäin hampurilaisia, suklaata ja kovaa rasvaa sisältäviä ruokia, niin huomaisin vaikutuksen sisäisesti ja ulkoisesti. Hiukset alkaisivat rasvottua, kynnet kasvaisivat heikompina, iho olisi sameampi ja rasvaa alkaisi kertyä vyötärölle. Muutos vaikuttaisi varmasti myös mielialaan ja nykyinen energinen olo ja toiminnallinen elämä olisi mennyttä.

Ravinto.hyvinvointi.ruokavalio.ilmavaivat
Ihana kevät aurinko matkalle Tampereelle

En halua arvostella ketään ja joku saattaakin käsittää tämän seuraavan esimerkin siltä kantilta. Olin menossa eräänä aamuna kahdeksalta aamulla kouluun ja istuin junassa. Vastapäätä istui ylipainoinen nainen, jolla oli mukanaan mäkkäriateria. Nainen söi aterian isolla antaumuksella ahmien. Ymmärrän, että joskus on vain pakko saada mitä tahansa ruokaa mahdollisimman nopeasti tai jos on ollut aamuun asti juhlimassa niin hamppariateria maistuu myös heti aamusta. Mutta miksi joku tekee näin itselleen normaalina arkiaamuna? Miten tälläisestä tulee ihan se normi? 

Mietin vain, että miten tuo nainen jaksaa painaa töissä tai mitä tapahtuu kehossa, kun sinne syötetään heti aamusta noin kovaa tavaraa. Tuleeko päivän aikana syötyä mitään muuta tai ruokkiiko aamuinen hamppariateria syömään lisää huonolaatuista ruokaa myöhemmin päivästä? Miten on ruoansulatuksen laita, turvottaako, onko ilmavaivoja? Tässä muuten yksi indikaattori oman kehon hyvinvoinnista. Jatkuva piereskely ei ole normaalia. Oikeanlaisen ruokavalion avulla sen saa minimiin, joskus on jopa päiviä kun pierua ei tule ollenkaan poislukien aamuinen tapahtuma pöntöllä. Jos huonot ruokailutottumukset jatkuvat viikkoja, kuukausia tai vuosia, niin veriarvot muuttuvat ja keho ikäänkuin myrkyttyy sisältäpäin. 

Voi olla, että kyseessä oli vain poikkeustapaus, mutta kyllä tähän samaan välinpitämättömyyteen omasta kehosta ja terveydestä törmää huolestuttavan usein. Sitten haukutaan esimerkiksi fitnesskilpailijoita tai ”terveyshörhöjä”, joiden ruokavalio on suunniteltu prikulleen.

Ruokavalio-Piereskely-ilmavaivat-hyvinvointi

Ruokavalio-Hyvinvointi-ilmavaivat-ihonhoito

Jos ei ole koskaan syönyt terveellisesti, monipuolisesti ja säännöllisesti, ei voi edes tietää miten hyvän olon se tuottaa. En itsekään tiennyt sitä ennen vuotta 2012, jolloin sain ensimmäisen minulle suunnitellun ruokavalion käteeni. Ja voin sanoa, että pierujen määrä väheni sen jälkeen 90%. 

Koska haluan ihmisille hyvää niin haluaisin, että jokainen voisi tuntea olonsa niin hyväksi, kuin mahdollista. On monesti täysin turhaa yrittää lisätä tietoisuutta tästä asiasta, kun heti leimataan arvostelijaksi.

Monelle saattaa tulla myös ahdistus, koska syöminen on totta vieköön se kaikista hankalin osa hyvinvoinnin tavoittelussa. Hyvien valintojen tekemisen voi kuitenkin aloittaa pienistä asioista ja askel kerrallaan pyrkiä kohti parhainta mahdollista hyvää oloa 🙂

Edellisessä postauksessa kerroin tradenomi opinnoistani

 

Seuraa minua

Instagramissa: pauliinafit

Facebookissa: Pauliina Pakarinen

Löydät valmennukset täältä: Wellcamp