Miten jojoilusta pääsee eroon?

*Sisältää mainoslinkkejä

Törmään ammatissani usein ”jojoilijoihin”, jotka ovat yrittäneet laihduttaa jopa vuosia ja välillä onnistuneetkin siinä, kunnes kilot ovat palanneet pahimmillaan kahta kauheampana takaisin. Keho ei enää pysy muutoksessa mukana ja varastoi itseensä kaiken mahdollisen energian, jos ruokavaliosta lipsuu edes vähän. Paino saattaa nousta hurjasti jojoilu -jaksojen välillä ja sen seurauksena aloitetaan taas uusi laihdutuskuuri.

Uuden dieetin aloittaminen heti perään ei ole ollenkaan fiksua, vaan se saa kehon entistä enemmän sekaisin. Huomaan, että perinteinen uuden vuoden laihduttaminen on laantunut, kun salilla ei ole enää niin ruuhkaista. Moni aloittaa uuden vuoden lupauksen hurjalla tahdilla, paino putoaa, olo on hyvä, jaksat treenata ja elämä hymyilee. Kunnes kuluu muutama kuukausi ja jalka alkaa todella painaa. Monella elämäntapamuutos jää tässä vaiheessa kesken.

Joskus elämään saattaa tulla tilanteita, jolloin ei pääse treenaamaan ja huomaamattaan tulee palattua takaisin vanhoihin rutiineihin. Ruokavalio ja treeni ovat tottakai iso osa muutosta, mutta motivaatio tuskin säilyy kauan, jos motivaatiota saa ainoastaan muuttuvasta ulkonäöstä ja mahdollisimman tiukkapipoisista tavoista.

Miten välttää jojoilu ja laihduttaa fiksusti? 

Hyväksy, että joskus tulee kausia, kun ei vain huvita. Niin tapahtuu mullekin säännöllisin väliajoin, motivaatio katoaa välillä, mutta se ei saisi olla syynä heittää kaikkea tehtyä työtä hukkaan. Fiksumpaa on rakentaa pysyviä uusia elämäntapoja, jotka tuovat arkeen niin paljon hyvinvointia, että palaat niihin automaattisesti takaisin.

Jos ruokavalio on rakennettu fiksusti tukemaan arkea, eikä joudu kitkuttelemaan kitukaloreilla ja myös herkuttelulle on annettu tilaa, ei terveellisen ruokavalion pariin palaaminen tunnu pakkopullalta. Älä kiellä itseltäsi mitään, ajattele mieluummin niin, että mitä kaikkea voit syödä. Kun arki on sopivan rentoa, voi kerran viikossa myös herkutella ja homma ei karkaa viikolla käsistä. 

Jojoilu-Mitenjojoilustaeroon-herkuttelu
Myös herkuttelu on osa fiksua syömistä

Miten treenata laihdutusta tukevasti?

Moni aloittaa laihdutuskuurin säätämällä heti liikuntamäärät ja tehot tappiin. Keho on fiksu ja laittaa itsensä stressitilaan, jolla se yrittää viestittää, että nyt menee vähän liian lujaa. Väsynyt hermosto saa olon kiukkuiseksi ja voimattomaksi.

Kuntosalilla harjoittelu on loistavaa laihdutusliikuntaa, koska lihasmassa kasvaa ja kasvanut lihasmassa kuluttaa automaattisesti enemmän energiaa. 

Lähde liikkeelle maltillisista treenimäärästä. Jos et ole treenannut ennen ollenkaan tai ehkä kerran viikossa niin kolmekin kertaa liikuntaa viikossa on jo suuri parannus. Aloita treenit kevyesti ja kun pääset rutiiniin, jossa oikeasti käyt salilla kolme kertaa viikossa niin ala vasta sitten lisätä treeneihin tehoa lisäämällä painoja ja vaihtele sarjojen pituuksia. 

Treenatessa laatu korvaa määrän ja mahdollisimman kovan treenin. Jos taustalla ei ole aktiivista treenitaustaa, niin keho menee helposti aivan juntturaan ja pahimmillaan treenit joutuu keskeyttämään kokonaan, koska keho ei enää palaudu. Anna siis itsellesi armoa ja muista panostaa myös palautumiseen. 

Mikä on sopiva tahti laihduttaa?

Sopiva tahti riippuu yksilöstä, mutta laihduttajilla maksimissaan kilo viikossa on hyvä tahti. Paino ei välttämättä tipu lineaarisesti koko aikaa ja sitä kannattaa seurata pidemmissä esimerkiksi 2-4 viikon sykleissä.

Paino tippuu nopeasti erilaisilla kaalikeitto -ja ateriankorvikedieeteillä (uskooko kukaan oikeasti enää näihin?), mutta tulokset eivät ole pysyviä. Kalorivaje voi olla aluksi ihan maltillinen ja sillä jo saadaan paino tippumaan. Jos et ole varma, että miten paljon tulee syödä, niin suosittelen kääntymään ammattilaisen puoleen. Kun asiat tekee oikein heti alusta asti, ei ole vaaraa joutua vuosia kestävään jojoilukierteeseen. 

Jojoilu-Laihduttaminen-ruokavalio-hedelmat
Tiesitkö, että hedelmiä ei tarvitse jättää pois edes dieetillä?

Autan mielelläni sinua pääsemään tavoitteeseen, oli sitten kyseessä laajempi tai maltillisempi muutos. Mulla on paljon asiakkaita, joiden tavoitteena on polttaa rasvaa, kasvattaa lihasmassaa tai laihduttaa. Jokainen asiakas on yksilö ja suunnittelen kaikki ohjelmat ottaen huomioon taustan, nykytilanteen ja toivomukset. Mulla on sellainen mentaliteetti, että pakottamalla ei hyvä tule ja jos se parsa ei maistu niin sitten sitä ei tarvitse syödä 🙂

Olen valmentaja, joka sanoo sinulle, jos alkaa mennä liian lujaa ja en pelkää olla järjen ääni. Sanoisin, että jopa 80% valmentamisesta on henkistä puolta, josta saan valmennettavilta paljon kiitosta. Nautin myös itse valmentamisen henkisestä puolesta ja olen todella ylpeä joka kerta, kun valmennettavat oppivat uutta itsestään ja hyvinvoinnista. 

Jojoilu-Laihduttaminen-nettivalmennus

Nettivalmennus tarjous blogin lukijoille <3

Näin maaliskuun kunniaksi tarjoan blogini lukijoille alennuksen 3 kuukauden henkilökohtaisesta etävalmennuksesta, joka toimii hyvänä starttina muutokselle.

Valmennukseen kuuluu henkilökohtainen ruokavalio- ja treeniohjelma, muutokset, raportointi ja kehityksen seuranta. Minuun voi olla yhteydessä koko valmennuksen ajan oikeastaan kellon ympäri, joten yksin ei jää ajatuksien kanssa 🙂

3 kuukauden valmennus on nyt 249€ (norm. 299€).  Tarjous on voimassa 18.3 asti. Otan valmennukseen vain kourallisen ihmisiä, koska panostan kaikkiin 110%. Ota siis yhteyttä heti [email protected] niin varmistat paikkasi!

Jos haluat toteuttaa muutoksen itsenäisemmin, niin siihenkin mulla on ratkaisu 8 viikon FitBooty valmennuksessa. Voit valita valmennukseen sali- tai kotitreeniohjelman. Lisätietoja nettivalmennuksista löydät täältä.

Mulle voi aina laittaa myös kysymyksiä, jos et ole varma, että mikä valmennus sopii sinulle. Vastaan kaikkiin kysymyksiin mielelläni! 🙂

Edellisessä postauksessa kerroin ensimmäisestä Youtube -videostani. Löydät postauksesta siihen linkin!

Seuraa minua

Instagramissa: pauliinafit

Facebookissa: Pauliina Pakarinen

Löydät valmennukset täältä: Wellcamp

 

 

pauliinafitworld

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 9
Tykkää jutusta