Miten hillitä herkkuhimoja?

Älä osta kaappiin herkkuja

Varsinkin viikonloppu on pahaa aikaa herkkuhimojen suhteen. Lisääntynyt vapaa-aika ja rentoutunut mieli saa haluamaan herkkuja entistä kauheammin. Pahimmillaan herkkuhimot jäävät päälle uuden viikon alkaessa ja herkkuja tulee napsittua harva se päivä. Vaikka tavat olisivat pääosin kunnossa, nostavat pienet suupalat päivittäistä kalorien saantia ja pitkän ajan kuluessa kehoon alkaa kertyä ylimääräistä rasvaa.

Kun asuin yksin minulla oli tapana jättää kaikki herkut kauppaan. En ostanut edes salaatinkastiketta, leipää ja kaapeissa ei ollut keksejä, karkkeja tai yhtään mitään, johon voisin sortua. Nyt kun en ole enää vähään aikaan asunut yksin, on ollut vaikea tottua siihen, että kaapeissa on herkkuja ja houkutuksia. Syön kyllä leipää ja juustoa melkein päivittäin, mutta en herkkuja (en siis pidä leipää tai juustoa mitenkään kiellettyinä, kiitos vain sellaisistakin kommenteista blogiurani aikana joiltakin lukijoilta, fitnesstausta saa kummallisia kommentteja aikaan :D).

Olen kyllä sellainen syöppö, että jos kaapeissa on vähänkin jotain herkuksi luokiteltavaa niin minähän syön! Ajan kuluessa olen oppinut hillitsemään haluja ja herkut saavat nököttää kaapissa viikonloppuun asti. Jos kaapeissa olevat herkut huutavat sinua kuin punainen vaate niin jätä ne oikeasti kauppaan. Monen puoliso ostaa herkkuja kaappiin, vaikka ei itse haluaisi. Eikö puolisokin voisi herkutella viikonloppuna ja ostaa niitä herkkuja kaappiin vasta silloin?

Mitenhillita.herkkuhimot.karkit

Syö säännöllisesti ja riittävästi 

Itselläni on sellainen mentaliteetti, että jos herkuttelen niin herkuttelen sitten kunnolla. Tällä tarkoitan sitä, että en etsi netistä terveysherkkureseptejä tai laske paljonko kaloreita jokaisessa suupalassa on. Joskus pitää oikeasti antaa itsellensä lupa rentoutua ja ruoka on mielestäni yksi parhaimpia tapoja nauttia elämästä! Nyt haluan kuitenkin siistiä kropppaa ja saada turhaa höttöä pois, joten mitään supermättöjä en vedä moneen viikkoon.

Joskus suuhun saattaa eksyä herkkuja myös keskellä viikkoa enkä soimaa siitä itseäni. Nyt kun olen päässyt takaisin treeneihin kiinni, haluan siistiä kehonkoostumusta ja polttaa rasvaa niin, että paino ei kuitenkaan putoa. Omalla kohdallani se tarkoittaa sitä, että pyrin syömään 2400 kaloria treenipäivinä ja pyrin ottamaan sen mahdollisimman puhtaista lähteistä. Se on aika iso määrä ruokaa ja siitä tullaankin siihen, että jos toistuvasti päivittäin jään energiansaannin alle, alkavat herkkuhimot vaivata takaraivossa. On aivan selkeä yhteys herkkuhimojen ja ruokailujen säännöllisyyden & riittävyyden välillä.

Syön viisi kertaa päivässä: aamiaisen, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Jokaisella aterialla on hiilareita, proteiinia ja rasvaa. Poikkeuksena treenin jälkeinen ateria, jolla ei ole rasvoja ollenkaan, jotta hiilarit pääsevät imeytymään entistä tehokkaammin. Vaikka olen syönyt tietyn pohjan mukaan jo vuosia, on silti useinkin haasteellista syödä viisi kertaa päivässä. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että syön 3 tunnin välein. Usein aamiaisen ja lounaan välissä on vain 2,5 tuntia, koska nälkä iskee aivan valtavana hyvin pian aamupäivästä ja silloin ei ole kenelläkään kivaa.

Olen syönyt todella säntillisesti nyt parisen viikkoa ja voin taas käytännössä todeta, että herkkuja ei tee niin paljoa mieli, kun kroppa saa viikon aikana tarpeeksi energiaa. Moni ei ymmärrä, että kroppa on fiksu ja tajuaa kyllä, jos yrität huijata sitä rääkillä ja näivettämisellä viikon aikana. Näivettäminen kostautuu viikonloppuna ahmimisella.

Rasvanpoltto.herkkuhimot.treeni
Kroppa ei ole tyhmä ja tietää tasan tarkkaan, mitä yrität tehdä!

Makrojen merkitys

Ruokavaliossa erityisen tärkeää on proteiini, joka pitää nälän poissa, hiilarit, jotka antavat energiaa treeneihin ja ajatustyöhön sekä hyvät rasvat, joiden puuttuminen laskee nopeasti energiansaantia alas. Oma lempparini on cashewpähkinät, joita kourallisen syömällä saa yhden aterian rasvan tarpeen täyteen. 

Mitä jos kuitenkin herkkuja tekee mieli, mutta rasvaa pitäisi polttaa?

No, en minä ihan 100% ruokavaliota noudata, vaikka poltankin rasvaa. Lauantaina olimme syömässä italialaisessa pastaa ja katkarapuja, jota en tosin pidä niin pahana herkkuna, kuin hampurilaisia ja pizzaa. Lauantain ravintolassa syöminen osui sattumalta jalkapäivälle, joten hiilarit menivät vain hyötykäyttöön. Kannattaa siis ajoittaa jalkapäivät mahdollisille herkuttelupäiville!

Miten.hillita.herkkuhimot.italialainenruoka
Tää meni suoraan aivolohkoon 😀 valkoviini maistui ruoan kanssa

Yksi lempiherkuistani on jäätelö, johon en kyllästy koskaan. Söin lauantai- ja sunnuntai-iltoina Lohilo jäätelön, joka on oikeasti tosi hyvä terveellinen herkku. Kerrankin on olemassa terveellinen jäätelö, joka oikeasti maistuu hyvälle! Voin lämpimästi suositella. Mutta siinä ne herkut viikonlopulta olivatkin. Himoja oli vähän, mutta silloin olikin yleensä jo ruoka-aika ja kunnon ruoka vei himot pois. Myös zero-limut ovat sellaisia, jotka hillitsevät makeanhimoa jonkin verran, varsinkin kun ne nauttii hitaasti siemaillen. Veden juomista ei saa unohtaa ja sitä juon melkein joka välissä. Päivässä vettä tulee juotua noin 2-litraa. 

Nyt huomaan, että vatsalihakset alkavat piirtyä esiin ja turhaa pöhöä on lähtenyt, vaikka vaa’alla en olekaan käynyt. Käyn siellä ehkä ensi viikolla tarkistamassa, että paino ei ole niinkään tippunut. 

Edellisessä postauksessa kerroin menneestä keväästä ja stressistä, joka tiputti melkein hiukset päästä

 

Seuraa minua

Instagramissa: pauliinafit

Facebookissa: Pauliina Pakarinen

Löydät valmennukset täältä: Wellcamp

pauliinafitworld

2 vastausta artikkeliin “Miten hillitä herkkuhimoja?”

  1. Itsellä kylläkin massaa saisi tulla, mutta en tuppaa saamaan niitä kaloreita alas… Ja perus herkut ei maistu… Olen siis yrittänyt suoda itselleni luvan esim extra prodepatukoihin tai just lohiloihin, vaikka eivät mitään terveellisyyden perikuvia varmaan olekaan (puhtauden puolesta). Joskus vaan terveys ja terveellisyys tarkoittaa niin eri asioita – tällä hetkellä mulle riittävästi kaloreita…

    Mutta hyvin kirjoitit aiheesta, ja mukava huomata välillä semmoista tervettä järkeä – ei se sokeri ole se tappava ja lihottava ase tässä maailmassa, ja kohtuudella saa mennä sitäkin, jos se omiin mieltymyksiin kuuluu 🙂 .

    Kirjoittelin itse tovi sitten aiheesta vähän eri kannalta 😉 .

    https://stepsonacircle.blogspot.fi/2018/05/miten-paasta-eroon-sokerikammosta.html

    • Mulla on vähän sama ongelma, että saan syödä tosi paljon, että painoa alkaa kertyä. Ihana kuulla, että postauksesta paistaa se terve järki läpi, selvästi sain siis sanottua sen juuri niin kuin pitikin 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 10
Tykkää jutusta