Suurimmat virheet 11 salivuoden aikana

Ostin ensimmäisen salikortin 15-vuotiaana fysioterapeutin suosituksesta. Tarkoituksena oli lieventää selän skolioosia ja lieventää niskakipuja, joita mulla oli. Elettiin aikaa, kun olin ylä-asteella ja nyt jälkeen päin ymmärrän, että olin varmasti kovassa stressissä, kun yritin saada jokaisesta aineesta parhaimman numeron. Minulla on jo nuoresta lähtien ollut kovat tavoitteet kaikessa, mihin ryhdyn ja hyvät numerot olivat yksi niistä. Tiesin jo nuorena, että haluan opiskella ja silloin numeroiden on parasta olla kunnossa, ainakin jos haluaa säilyttää mahdollisimman monta vaihtoehtoa. Loppujen lopuksi keskiarvo olikin 9 ylä-asteen päättötodistuksessa. No, se siitä, liityin kuntosalille ja aloin noudattamaan fysioterapeutin tekemää ohjelmaa.

Ohjelma oli perus simppeli ohjelma, jossa treenattiin eri lihasryhmät läpi viikon aikana ja niiden lisäksi ohjelmaan kuului jumeja avaavia liikkeitä. Muistan, että rakastuin salitreeniin heti ensimmäisellä kerralla. Jokin saliympäristössä vain kiehtoi ja sen jälkeen saliharrastus ei ole poistunut kuvioista muutamaa viikkoa kauemmaksi ajaksi. 

Treenaaminen ilman ruokavaliota

Alkuun en noudattanut mitään tiettyä ruokavaliota, joka on saliharjoittelusta vähintään 80%, ainakin jos haluaa saada näkyviä tuloksia. Treenasin ilman varsinaista ruokavaliota vuoteen 2012 asti, jolloin palkkasin ensimmäisen (kisa)valmentajani. Alla oleva kuva on vuoden 2012 Miss Tampere -finaalin kuvauksista. Kuvasta näkee hyvin mikä on ollut alkutilanne ennen tavoitteellista (ja ruokavalion sisältävää) treenaamista.

Ruokavalio.treeni.kehittyminen.lihasmassankasvatus.bikinifitness
Miss Tampere finaali 2012

Kohtuuton bulkkaus

Ruokavalion noudattamisen jälkeen kroppa alkoi reagoida treeniin nopeasti. Suurimmat muutokset tapahtuivat vuosien 2013-2015 aikana, kun vaihdoin valmentajaa aloitin kunnon bulkin tarkoituksena kasvattaa lisää lihasmassaa. Treenipäivinä söin lämpimillä aterioilla 200 grammaa riisiä kuivapainona. Kalorit pyörivät helposti 3000-4000 tuntumassa.

Bulkki.ruokavalio.treeni.hyvinvointi
Kuvasta huomaa, että en kovin onnelliselta vaikuta lisäkilojen kanssa 😀
Bikinifitness.treeni.lihasmassankasvatus
Dieetin jälkeen kroppa oli kuitenkin aivan eri näköinen kuin ensimmäisissä kisoissa 2013

 

Painoa kertyi alle kymmenen kiloa, tosin dieetin jälkeen kroppa oli täysin eri näköinen kun lihasmassaa oli mittauksen mukaan pari kiloa enemmän. Näin jälkikäteen olen päätellyt, että maltillisemmallakin bulkilla oltaisiin päästy samoihin tuloksiin. Olo ei ollut kovin mukava, kun rasvaa alkoi kertyä kroppaan ja olo oli ajoittain nesteinen. 

Levon laiminlyönti

Kilpailin tiuhaan tahtiin vuosien 2012-2017 aikana ja olin yhteensä muistaakseni kuudella eri kisadieetillä. Kroppa oli jatkuvassa muutoksessa ja jos jotain olisin tehnyt toisin, olisin antanut kropalle enemmän lepoa. Myös valmentajat vaihtuivat tiuhaan tahtiin ja ohjeet erosivat paljonkin. Kokemattomana ja naiivina nuorena sitä uskoi helposti kaiken, mitä valmentaja sanoi. Jos nyt saisin päättää, kartottaisin tarkasti kenet palkkaan, pitäisin kunnolla taukoa kisojen välillä ja kasvattaisin progressiivisesti kalorimääriä kisojen välillä, jolloin homma on urheilullista ja nousujohteista. Tavallaan koen, että olen heittänyt aikaa hukkaan, koska olen palannut huimalla tahdilla takaisin aloituspisteeseen, kun samaan aikaan olisin voinut kasvattaa lisää lihasta ja nauttia enemmän elämästä.

”Fitnesslifen” eläminen vuorokauden ympäri

Elämästä nauttiminen onkin sitten toinen juttu. Itseäni huvittaa välillä seurata  Facebookin sali-ryhmiä, joissa ihmiset elävät fitnesslaiffia 110%:sesti. Ruoat kannetaan joka paikkaan, juhlimassa ei käydä eikä ainakaan oteta yhtään alkoholia, salille mennään väsyneenä ja kaikki pyörii omien ajatusten ympärillä. Jos joku elää eri tavalla, voi kaikesta kuulla, että sellainen ei ansaitse ollenkaan arvostusta.

Ymmärrän toki omistautumisen, olenhan itsekin joskus ollut sellainen ja elänyt oikeasti tosi pahassa fitnesskuplassa. Vuodet ovat kuitenkin näyttäneet sen, että vaikka en aina 100% noudata ruokavaliota tai treeniaikatauluja, niin tuloksia tulee silti, kun kokonaisuus on kunnossa. Liian mustavalkoinen ajattelutapa nostaa helposti myös stressitasoja, jolloin tulokset jäävät paikoilleen. Elämä menee ohi, jos ei osaa koskaan pysähtyä. Olen vasta kahden viimeisen vuoden aikana oppinut, että ei se ole niin vakavaa ja sitä samaa ajattelutapaa yritän iskostaa myös omiin valmennettaviini. 

riva rantakatu spalti
Itselleni elämästä nauttiminen on mm. matkustelu. Kuvassa Splitin rantakatu
kroatia leivos
Yksi osa nauttimista on myös hyvä ruoka
Martin Garrix Ibiza
Festarit ja musiikki, ihan parasta! Viime kesänä Martin Garrixin keikalla Ibizalla

11 vuoden ajalta löytyy varmasti myös muita virheitä, mutta tässä ovat niistä suurimmat ja eniten kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin vaikuttavat asiat. Olen kiitollinen kaikista kokemuksista, koska osaan ammentaa niistä myös omaan valmennustyöhön. Mielestäni valmentajan tulee olla itse kokenut asioita. Jos valmentaja ei ole koskaan esimerkiksi laihduttanut tai vienyt kovaa dieettiä loppuun niin miten hän voi tehdä ohjeita muille? Ainakaan valmentaja ei osaa eläytyä dieetillä eteen tuleviin tuntemuksiin. 

Edellisessä postauksessa paljastin minne matkustan seuraavaksi!

 

Seuraa minua

Instagramissa: pauliinafit

Facebookissa: Pauliina Pakarinen

Löydät valmennukset täältä: Wellcamp

pauliinafitworld

2 vastausta artikkeliin “Suurimmat virheet 11 salivuoden aikana”

  1. 2012 kuva on todella kaunis hehkut todella luonnollinen ja ei mitenkaan ei fit. sanoisin paras kuva sinusta. ja ei todellakaan mitaan ylipainoakaan nay. eikos parempi bulkata syoda enemman kuin liian vahan tai vaarin? salitreenin alkuajoissa kaikilla taitaa olla se ravitsemus aika retuperalla joko syodaan ihan miten sattuu tai ei valiteta tai sitten keskitytaan liikaa nippelitietoon omega3iin lisaravinteisiin suolansaantiin mista aminohapot ym. aika kova kylla tuo 200g riisi huh! mutta hei virheista oppii? huomasitko muuten bulkkauksen treeneissa?kulkiko vai oliko tukkoinen olo?

    • Kiitos, mukava kuulla. Itseäni toki miellyttää enemmän tämä nykyinen treenattu lookki. Se on kyllä ihan totta, että parempi enemmän kuin vähemmän bulkatessa. Se on juuri näin, aluksi ei näe niin hyvin sitä kokonaiskuvaa, joka merkkaa paljon enemmän. Huomasin sen kyllä treeneissä ja treenit (varsinkin jalkatreenit) olivat tosi kovia. Sillon ns. ”kasvatin jalat”, joita ei mulla niin aiemmin ollut 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 10
Tykkää jutusta