Aerobisen harjoittelun 3 myyttiä

Aerobinen-Aamuaerobinen-rasvanpoltto-hiit

HIIT on paras tapa polttaa rasvaa

HIIT (high interval intensive training)-harjoittelu on ollut suuri trendi viime vuosina ja sitä pidetään helposti tehokkaimpana tapana polttaa rasvaa. HIIT-harjoittelu on tehokasta ja se polttaa rasvaa tutkitusti jopa vielä päivänkin jälkeen treenin suorittamisesta. HIIT on lisäksi nopea tapa tehdä treeni ja sen vuoksi se sopii hyvin kiireiselle tai tehtäväksi salitreenin päätteeksi. 

Esimerkiksi monilla ryhmäliikuntatunneilla sykkeet nousevat pilviin yli peruskestävyyden tason. Aloittelijalle tai ei niin kovassa kunnossa olevalle sykettä pilviin nostavat treenit eivät välttämättä edes vie kuntoa eteenpäin, koska keho ei ole tottunut kovatasoisiin treeneihin. 

Monelle toimii peruskestävyyden tasolla tehtävät treenit, joissa syke on 50-70% maksimisykkeestä. Tämä tarkoittaa esimerkiksi reipasta kävelyä, hölkkää tai uintia. Keho käyttää peruskestävyysalueella energian lähteenä rasvaa, joten esimerkiksi reipas aamukävely auringonpaisteessa toimii yhtä hyvin tai jopa paremmin rasvanpolttajana kuin super tehokas pumppitunti työpäivän jälkeen!

Aamuaerobinen tyhjällä vatsalla polttaa rasvaa parhaiten

Aamuaerobista tyhjällä vatsalla on hehkutettu jo vuosikausia, mutta oikeastaan harvalle sopii herääminen kukonlaulun aikaan ja lenkille lähteminen ennen töihin lähtöä ja aamun muita velvollisuuksia. Aamuaerobinen tyhjällä vatsalla polttaa toki rasvaa, kun kroppa on paastotilassa yön jälkeen, mutta samoihin tuloksiin voit päästä tekemällä aerobisen myöhemmin päivällä tai illalla, vaikka takana olisi jo monta päivän aikana syötyä ateriaa. 

Pahimmillaan aamuaerobinen menee lihasta polttavan treenin puolelle, kun kropassa ei ole energiaa kulutettavaksi. Treenitehot saattavat myös kärsiä, jos kroppa ja mieli ovat vielä unessa. Näin ollen tehokkaamman lopputuloksen  saa unohtamalla aamuaerobiset ja tekemällä aerobiset treenit myöhemmin päivästä. 

Aamuaerobinen-Lenkkeily-hiit-rasvanpoltto-laihdutus
Reippaat lenkit mihin aikaan vain päivästä on ihan mun lemppareita rasvanpolttoon

Rasvanpoltto-Laihduttaminen-hiit-lenkkeily-aamuaerobinen

 

Aerobinen-Hiit-lenkkeily-rasvanpoltto-laihduttaminen

Aerobinen treeni laihduttaa parhaiten

Aerobiseen treeniin liitetään helposti mielikuva, että sen avulla laihtuu parhaiten. Toki aerobinen treeni lisää kropan kulutusta yhtä lailla kuin salitreenikin, mutta esimerkiksi kuntosalilla harjoittelu polttaa rasvaa myös pidemmällä aikavälillä.

Kuntosalilla sykkeet pysyvät lähes poikkeuksetta koko treenin ajan rasvaa polttavalla peruskestävyysalueella ja sarjoissa tulee myös piikkejä, jolloin sykkeet nousevat myös korkeammalle. Itsessään treeni polttaa rasvaa ja ajan kuluessa kehonkoostumuksen muuttuessa lihaksikkaampaan suuntaan polttaa lisääntynyt lihasmassa yhä enemmän kaloreita ihan vain paikallaan ollessa. Lihaksia kannattaa siis ehdottomasti treenata ja kasvattaa, varsinkin jos haluaa nostaa kehon kulutuksen tasoa. 

Aerobista treeniä ei kannata kuitenkaan kokonaan unohtaa sen kuntoa kohottavan ja rasvaa polttavan vaikutuksen vuoksi. Maltillinen määrä aerobista, esimerkiksi 3 kertaa viikossa riittää hyvin siihen, että rasvaa saadaan poltettua ja samalla ehtii palautua hyvin kaikista treeneistä. 

Edellisessä postauksessa kesän 2018 Bucket-lista 🙂

 

Seuraa minua

Instagramissa: pauliinafit

Facebookissa: Pauliina Pakarinen

Löydät valmennukset täältä: Wellcamp

pauliinafitworld

2 vastausta artikkeliin “Aerobisen harjoittelun 3 myyttiä”

  1. Moi, Minkä pituiset reippaat kävelylenkit olisi hyviä? Minkä pituisia lenkkejä itse teet? Olisiko sulla jakaa jotain hyvää kotona/ulkona tehtävää hiit treeniä kehonpainolla tai kahvakuulalla? 🙂

    • Moi! Sellainen 45-60 minuuttia kävelyä riittää hyvin, että rasvanpolttoa tapahtuu. Täytyykin pistää idea mieleen ja tehdä ks. treenejä tänne blogiin ja YouTubeen. Tällä hetkellä mulla ei valitettavasti ole sellaisia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 6
Tykkää jutusta