Suolisto kuntoon – maitotuotteista eroon

Tämän syksyn agendana mulla on laittaa suolisto kuntoon. Kiinnitin tähän asiaan huomiota kun huomasin, että maitotuotteet saavat vatsan kurisemaan ja sekaisin. Jos on edellisenä iltana syönyt maitotuotteita niin on sääntö eikä poikkeus, että vatsa on aamulla löysällä. Se on varmaan maailman kamalin tunne, jonka tiedän kun suolistossa on jotain vialla – varsinkin aamuisin. 

Huomaan saman, jos syön maitotuotteita päivisin, vatsa alkaa kurnia ihmeellisesti ja ilmestyy turvotusta. Olen alkanut toimenpiteisiin tilanteen korjaamiseksi ja siivonnut maitotuotteet ruokavaliosta. Aamuisin syön puuron kanssa kookosöljyssä paistettuja valkuaisia, joka on oikeasti suolan kanssa tosi hyvää! Korvaan tällä aiemman raejuuston tai heran ja huomaan jo nyt miten olo on heti aamusta energisempi ja nälkä ei yllätä heti töihin päästyä. 

Aion korvata myös treenin jälkeisen heran riisiproteiinilla, jonka uskon hellivän mahaa paremmin. Maitorahkat ja vanukkaat olen korvannut kaura -ja soijavälipaloilla. 

Suolistokuntoon-Kananmuna-maitotuotteet-pois

Energinen olo onkin varmasti suurin syy, jonka vuoksi haluan siistiä ruokavalion ja parantaa suoliston kuntoa.

Kehon sisäisten syiden lisäksi haluan pitää itsestäni huolta myös ulkoisesti. Huomaan, että maitotuotteet edesauttavat ihon tulehdusta ja iho alkaakin kukkia mukavasti jo viikko säännöllisen maitotuotteiden käytön jälkeen. Huomaan, että monesti iho suoranaisesti tulehtuu ja iholle muodostuu ihan oikeita finnejä. Finnejä tulee tiettyyn aikaan kuukaudesta muutenkin, joten mielelläni minimoin päivät, jolloin niitä tulee ylipäätään. Iho on myös paljon kirkkaampi, kun maitotuotteita ei syö entiseen tapaan. 

Mulla on todella runsaat kuukautiset ja vuodan kuin saavi kolme tai neljä päivää kuukaudesta. Kärsin viime syksynä anemiasta, jonka oireet iskevät nopeasti päälle, jos en huolehdi riittävästä raudan saannista. Apteekin rautatabletit eivät sovi mun mahalle ollenkaan ja ne saavat aikaan vain jäätävän ripulin. Juon nestemäistä rautalisää päivittäin ja tuntuu, että jatkuva väsymys ja sumea olo ovat helpottaneet sen myötä. Raudan tulee imeytyä suolistoon, jotta siitä on oikeasti hyötyä. Syön lisäksi C-vitamiinia päivittäin, joka tehostaa raudan imeytymistä. Raudankin imeytymisen vuoksi suoliston tulee olla kunnossa ja siinä on yksi syy lisää kiinnittää suoliston kuntoon huomiota. Mulla on aika monta osa-aluetta, joihin haen parannusta näillä toimenpiteillä ja moni asia vaikuttaa toisiinsa. 

Suolistokuntoon-Vatsavaivatpois-maitotuotteet

Olen aika herkkä stressaamaan erilaisista asioista ja se näkyy valitettavasti myös vatsassa, joka oireilee stressin seurauksena. Pyrin minimoimaan stressiä parhaani mukaan, mutta aina sekään ei onnistu. 

On harmi juttu, että maidosta tehdyt välipalat, kuten puddingit ja muut ovat niin hyviä sekä varsinkin jäätelö, jota olen aina rakastanut! En varmasti kokonaan jätä maitotuotteita pois ruokavaliosta ja varmasti silloin tällöin tulee maitotuotteita syötyä, mutta suurimmaksi osaksi aion ne putsata ruokavaliosta. 

Maitotuotteet-Pois-vatsavaivat-kaura-soija-valipala
Onneksi myös kasvipohjaisia välipaloja löytyy

Mahan ei kuulu olla jatkuvasti sekaisin ja jos se on, löytyy usein syy ruokavaliosta. Itse syön leipää tosi harvoin, mutta esimerkiksi ruisleipä laittaa takuulla vatsan kiertämään. Joskus syy saattaa löytyä niin yksinkertaisesta asiasta, että sitä ei tule edes ajatelleeksi. 

Mulle merkitsee tosi paljon miten voin myös sisäisesti ja tiedän, että ulkoinen hyvinvointi ei ole kaikki kaikessa eikä välttämättä kerro kehon sisäisestä terveydestä mitään. Poikkeuksia toki on, kuten anemia, jonka aikana mulla melkein tippui tukka päästä. On ihanaa panostaa itseensä, koska mikään ei voita sitä keveää ja energistä oloa, joka siitä tulee 🙂 

 

Edellisessä postauksessa kerroin mieleenpainuvimmasta kokemuksesta blogiurani aikana. 

 

Seuraa minua

Instagramissa: pauliinafit

Facebookissa: Pauliina Pakarinen

Löydät valmennukset täältä: Wellcamp