Miksi laihduttaminen epäonnistuu?

Näin syksyn lähestyessä moni alkaa miettiä keinoja karistaa kesäkiloja. Keinojahan riittää pussikeittodieeteistä erilaisiin nettivalmennuksiin. Tai sitten ohjeet suunnitellaan itse kopioimalla parhaimmalta vaikuttavat vinkit netistä tai aletaan yhtäkkiä herkkulakkoon, jonka ajatellaan ratkaisevan kaikki ongelmat. Kuulostaako tutulta? 

Painon pudottaminen on parhaillaan turvallista ja terveyttä edistävää ja pahimmillaan kaikkea päinvastaista. Miksi niin moni epäonnistuu ja palaa samaan painoon takaisin?

Totaalikieltäytyminen

Moni lähtee liikkeelle kovat piipussa, eli ruokavaliosta kielletään kaikki mahdolliset herkut ja päätetään noudattaa tiukkaa kuuria monen kuukauden ajan. Ruokavaliota ei usein ole mietitty omille tarpeille sopivaksi, joka huomioisi perusaineenvaihdunnan lisäksi päivittäisen aktiivisuuden, treenit ja yksilöllisen kulutuksen, joka meillä jokaisella on.

Kun viikot syö liian puhtaasti ja kroppa on aliravittu, palaa makeanhimo kahta kauheampana takaisin. Monesti ahmiminen johtaa siihen, että se myös jatkuu ja aloittaminen tuntuu entistä vaikeammalta. Se mikä on kiellettyä, haluamme sitä kahta kauheammin. 

Rakenna ruokavalio, jossa on kaikki tarvittavat ravintoaineet. Jos et osaa tehdä sitä itse, palkkaa ammattilainen – se on oikeasti rahan arvoista! Salli itsesi herkutella esimerkiksi kahden viikon välein tai pidä viikon aikana yksi cheat meal, eli huijausateria, jonka voi syödä kotona tai ravintolassa. Älä soimaa itseäsi jos sorrut, sitä sattuu kaikille. 

Miksi-Laihduttaminen-epaonnistuu-ruokavalio

 

Yrität laihtua pelkällä liikunnalla

Neljä salitreeniä viikossa, siihen päälle neljä juoksulenkkiä ja lisäksi seuraat askelmittarista kuinka monta askelta päivän aikana tulee. Kuulostaako tutulta?

Kaikki keinot otetaan samantien käyttöön ja koska pitää kuluttaa enemmän kuin syö niin liikuntahan on siihen täydellinen ratkaisu? Kyllä, liikuntaa tarvitaan, mutta vain sopivassa määrin. Jos olet esimerkiksi yksinhuoltaja ja kärsit univajeesta, ei ole mitään järkeä tunkea kalenteria täyteen kovatehoisia treenejä, koska teet itsellesi enemmän hallaa kuin hyötyä. Kropan ja mielen tulee saada lepoa viikoittain, eli yksi tai kaksi päivää viikosta tulisi olla ilman kovia treenejä.

Varsinkin aloittelija ajautuu helposti ylirasitustilaan, jos aletaan liikkua yhtäkkiä liian paljon ja liian kovatehoisesti. Liian tiukka treenitahti ja köyhä ruokavalio yhdessä aiheuttavat katoa lihaksiin, joka ei ole pitkäkantoisesti ajatellen hyvä juttu. 

Aloita liikunta kevyesti ja lisää liikuntakertoja viikko viikolta. Kenenkään ei tarvitse tehdä 12 treeniä laihtuakseen! Jos käyt salilla niin 3 salitreeniä ja 3 aerobista viikossa riittää oikein hyvin painon pudottamiseen. Jos tuloksia ei tällä tapahdu niin ruokavaliossa on jotain pielessä.

Painonpudottaminen-Laihduttaminen-liikunta-aerobinen-treeni

Halu laihtua ei tule itsestä

Itsetunto saattaa olla nollissa ja puolisokin on ehkä huomauttanut kertyneistä kiloista. Et tunne enää itseäsi mukavaksi omassa kropassa ja haluat saada unelmakropan nyt ja heti! Sinulla on hieno tavoite, mutta ulkonäkö ei tee sinua onnelliseksi, jos et omassa mielessä tunne itseäsi kauniiksi.

Painonpudottaminen on rankkaa hommaa ja se todella vaatii vahvaa henkistä sitoutumista. Huonoja, oikeasti ihan kamalia hetkiä tulee usein ja jos et ole sydämellä muutoksessa mukana, kaatuu homma jo ensimmäiseen vastoinkäymiseen. Jokainen päivä ei voi olla ruusulla tanssimista, mutta tahdonvoima palkitsee kyllä.

Lupaa itsellesi, että teet tätä vain itseäsi varten, et siksi, että joku toinen haluaa sinun laihtuvan. Valmistaudu jo etukäteen siihen, että tulee aikoja, kun koko homma ei kiinnosta yhtään, mutta niiden yli vain pitää päästä. Anna itsellesi armoa ja lepoa – mitä suurempi painonpudotus on kyseessä, sitä enemmän myös lepojaksoja laihduttamisesta tarvitaan. Joskus on hyvä pitää esimerkiksi viikko tai pari taukoa ja miettiä ihan muita asioita. 

Miksi-Laihduttaminen-painonhallinta-epaonnistuu-syyt

Arjen hallinta ei ole kunnossa

Laihduttaminen on helpompaa, kun arjessa on tiettyjä rutiineja. Kauppalista kannattaa suunnitella valmiiksi ja ruokia kannattaa valmistaa kaappiin valmiiksi. Ateriarytmistä kannattaa pitää kiinni, jotta verensokeri ei laske ja sitä kautta lipsuminen on todennäköisempää.

Moni saattaa ajatella, että terveellinen ruoka on pahaa ja uusi ruokavalio saattaa alkaa maistua nopeasti puulta. Terveellisestä ruoasta ja kasviksista saa oikeasti todella hyvää, kun opettelee laittamaan ruokaa hyvin! Se ei vaadi monen tunnin kokkailuja. Höyrytetyt kasvikset ja sopivat mausteet tekevät terveellisestä ruoasta ihanan makuista. 

Myös säännöllisesti treenaaminen vaatii järjestelyjä ja salille tulee lähdettyä helpommin kun suunnittelet treeniajat jo ennen alkavaa viikkoa. Ja muista, että sinä ansaitset pienen hetken omaa aikaa ihan joka päivä! Laihduttaminen vaatii myös hiukan tervettä itsekkyyttä. 

Laihdutus-Laihduttaminen-painonpudotus

Painonpudottaminen on varmasti yksi vaikeimpia asioita ja itsekin monella kisadieetillä olleena tiedän millaista tuskaa se voi välillä olla. Kun muutoksessa lähtee alusta alkaen fiksusti liikkeelle, on se rutkasti helpompaa. Monesti valmentajasta on suuri apu, kun taustalla on ainakin yksi järjen ääni jarruttelemassa kun menee liian lujaa 🙂 

 

Edellisessä postauksessa pohdin, että miksi olen niin ”huonossa kunnossa” ja mitä aion tehdä tilanteen korjaamiseksi. 

 

Seuraa minua

Instagramissa: pauliinafit

Facebookissa: Pauliina Pakarinen

Löydät valmennukset täältä: Wellcamp

pauliinafitworld

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 11
Tykkää jutusta