Suolisto kuntoon – maitotuotteista eroon

Tämän syksyn agendana mulla on laittaa suolisto kuntoon. Kiinnitin tähän asiaan huomiota kun huomasin, että maitotuotteet saavat vatsan kurisemaan ja sekaisin. Jos on edellisenä iltana syönyt maitotuotteita niin on sääntö eikä poikkeus, että vatsa on aamulla löysällä. Se on varmaan maailman kamalin tunne, jonka tiedän kun suolistossa on jotain vialla – varsinkin aamuisin. 

Huomaan saman, jos syön maitotuotteita päivisin, vatsa alkaa kurnia ihmeellisesti ja ilmestyy turvotusta. Olen alkanut toimenpiteisiin tilanteen korjaamiseksi ja siivonnut maitotuotteet ruokavaliosta. Aamuisin syön puuron kanssa kookosöljyssä paistettuja valkuaisia, joka on oikeasti suolan kanssa tosi hyvää! Korvaan tällä aiemman raejuuston tai heran ja huomaan jo nyt miten olo on heti aamusta energisempi ja nälkä ei yllätä heti töihin päästyä. 

Aion korvata myös treenin jälkeisen heran riisiproteiinilla, jonka uskon hellivän mahaa paremmin. Maitorahkat ja vanukkaat olen korvannut kaura -ja soijavälipaloilla. 

Suolistokuntoon-Kananmuna-maitotuotteet-pois

Energinen olo onkin varmasti suurin syy, jonka vuoksi haluan siistiä ruokavalion ja parantaa suoliston kuntoa.

Kehon sisäisten syiden lisäksi haluan pitää itsestäni huolta myös ulkoisesti. Huomaan, että maitotuotteet edesauttavat ihon tulehdusta ja iho alkaakin kukkia mukavasti jo viikko säännöllisen maitotuotteiden käytön jälkeen. Huomaan, että monesti iho suoranaisesti tulehtuu ja iholle muodostuu ihan oikeita finnejä. Finnejä tulee tiettyyn aikaan kuukaudesta muutenkin, joten mielelläni minimoin päivät, jolloin niitä tulee ylipäätään. Iho on myös paljon kirkkaampi, kun maitotuotteita ei syö entiseen tapaan. 

Mulla on todella runsaat kuukautiset ja vuodan kuin saavi kolme tai neljä päivää kuukaudesta. Kärsin viime syksynä anemiasta, jonka oireet iskevät nopeasti päälle, jos en huolehdi riittävästä raudan saannista. Apteekin rautatabletit eivät sovi mun mahalle ollenkaan ja ne saavat aikaan vain jäätävän ripulin. Juon nestemäistä rautalisää päivittäin ja tuntuu, että jatkuva väsymys ja sumea olo ovat helpottaneet sen myötä. Raudan tulee imeytyä suolistoon, jotta siitä on oikeasti hyötyä. Syön lisäksi C-vitamiinia päivittäin, joka tehostaa raudan imeytymistä. Raudankin imeytymisen vuoksi suoliston tulee olla kunnossa ja siinä on yksi syy lisää kiinnittää suoliston kuntoon huomiota. Mulla on aika monta osa-aluetta, joihin haen parannusta näillä toimenpiteillä ja moni asia vaikuttaa toisiinsa. 

Suolistokuntoon-Vatsavaivatpois-maitotuotteet

Olen aika herkkä stressaamaan erilaisista asioista ja se näkyy valitettavasti myös vatsassa, joka oireilee stressin seurauksena. Pyrin minimoimaan stressiä parhaani mukaan, mutta aina sekään ei onnistu. 

On harmi juttu, että maidosta tehdyt välipalat, kuten puddingit ja muut ovat niin hyviä sekä varsinkin jäätelö, jota olen aina rakastanut! En varmasti kokonaan jätä maitotuotteita pois ruokavaliosta ja varmasti silloin tällöin tulee maitotuotteita syötyä, mutta suurimmaksi osaksi aion ne putsata ruokavaliosta. 

Maitotuotteet-Pois-vatsavaivat-kaura-soija-valipala
Onneksi myös kasvipohjaisia välipaloja löytyy

Mahan ei kuulu olla jatkuvasti sekaisin ja jos se on, löytyy usein syy ruokavaliosta. Itse syön leipää tosi harvoin, mutta esimerkiksi ruisleipä laittaa takuulla vatsan kiertämään. Joskus syy saattaa löytyä niin yksinkertaisesta asiasta, että sitä ei tule edes ajatelleeksi. 

Mulle merkitsee tosi paljon miten voin myös sisäisesti ja tiedän, että ulkoinen hyvinvointi ei ole kaikki kaikessa eikä välttämättä kerro kehon sisäisestä terveydestä mitään. Poikkeuksia toki on, kuten anemia, jonka aikana mulla melkein tippui tukka päästä. On ihanaa panostaa itseensä, koska mikään ei voita sitä keveää ja energistä oloa, joka siitä tulee 🙂 

 

Edellisessä postauksessa kerroin mieleenpainuvimmasta kokemuksesta blogiurani aikana. 

 

Seuraa minua

Instagramissa: pauliinafit

Facebookissa: Pauliina Pakarinen

Löydät valmennukset täältä: Wellcamp

pauliinafitworld

8 vastausta artikkeliin “Suolisto kuntoon – maitotuotteista eroon”

  1. Olen kärsinyt atooppisesta ihosta viimeiset 10v. Töissä jos käytin kertakäyttöhanskoja niin iho meni heti rikki ja kutisi. Talvisin kädet ja jalat oli aivan kamalassa kunnossa. Nyt pari vuotta ei tätä ongelmaa ole ollut kun on maitotuotteet jääny pois. Testasin hetki sitten syödä raejuustoa viikon verran ja se riitti tuomaan ihottumaa kämmeniin. Helppo ratkaisu löytyi onneksi:)

    • Onpa hurjaa miten maitotuotteet saavat aikaan reaktioita ihossa. On muuten itsellänikin kädet(kin) paljon paremmassa kunnossa, kun olen karsinut maitotuotteet minimiin.

  2. Itse olen myös nyt vähentänyt maitotuotteita ja olisi kiva jos tekisit postauksen erilaisista hyvistä maidottomista välipalavaihtoehdoista! 🙂

    Itse vaihdoin kahvimaidon kauramaitoon ja jätin jokapäiväiset rahkat ja puddingit pois ja tuntuu että jo näillä pienillä muutoksilla itsellä on iho parantunut ja vatsan epämääräinen kurina on poistunut. Skyreistä varsinkin vatsa tuli aina niin kipeäksi, että pari kertaa joutunut lähtemään töistä kotiin kesken päivän.

    Vielä kuitenkin syön satunnaisesti juustoja (1-2 krt/vko) ja karkkipäivänä söin jäätelöä. Mutta itselle ei aiheuttaneet sen suurempia oireita kun ei kuitenkaan enää päivittäin käytä maitotuotteita 🙂

    • Täytyykin alkaa laittaa muistiin välipaloja ja tehdä niistä postausta! 🙂
      Joo noi rahkat ja varsinkin maustetut on ihan pahimpia. Mulla on kanssa sama juttu, että silloin tällöin kun syö niin ei ongelmaa

  3. Täällä menee paljon maitotuotteita päivässä ja olen myös ajatellut niiden vähentämistä. Mutta kaura yms. versioissa on paljon vähemmän proteiinia ja hinta aika kova ainakin omalle kukkarolle…

    • Esimerkiksi Yosa Sportissa on suht paljon proteiinia ja joissakin Alpron tuotteissa. Niiden lisäksi kananmunat ja valkuainen ovat tosi käteviä proteiinin lähteitä 🙂

  4. Suosittelen hakeutumaan lääkärille runsaiden kuukautisten takia. On olemassa lääkevalmiste Caprilon, joka vähentää kuukautisvuotoa radikaalisti ilman hormoneita. On ainakin toiminut mulla tosi hyvin ja sen lisäks että ei tarvi rautavajetta paikata niin ei tarvi enää pelätä vuotoja pitkin reisiä 😀

    • Täytyykin tutustua. Vähän aina epäilyttää laittaa itseensä pillereitä 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 6
Tykkää jutusta