Miten lopettaa dieetti fiksusti ja välttää rasvan kertyminen?

Jos olet ollut vähähiilihydraattisella dieetillä ja aineenvaihdunta on selkeästi laskenut alas, on syytä pitää huoli fiksusta paluusta kehityskaudelle dieetin jälkeen, jollet halua nähdä muutaman kuukauden kuluessa vyötäröllä ylimääräistä rasvakerrosta. 

Mistä tunnistat madaltuneen aineenvaihdunnan tason? Yleisimpiä oireita voi olla esimerkiksi:

  • olo on vetämätön
  • nukut huonosti
  • et hikoile treenin aikana
  • rasva ei pala, vaikka syöt vähän ja treenaat paljon
  • palelet helposti
  • treenaaminen ja syöminen tuntuu vastenmieliseltä

Varmasti yleisin oire madaltuneelle aineenvaihdunnalle on se, että rasva ei pala ja paino ei tipu, vaikka liikuntaa lisätään ja ruokaa vähennetään. Siinä vaiheessa tulisi hälytyskellojen soida ja puhaltaa dieetti poikki. 

Miten siirryt fiksusti kehityskaudelle dieetin jälkeen?

Pitkällä dieetillä on yleensä rajoitettu sekä hiilihydraattien, että rasvojen määrää. Sinulla tulee olla tiedossa dieetin lopetus kalorit, joista voit sitten laskea viikoittaiset kalorin lisäykset. Nosta pikkuhiljaa viikko viikolta sekä hyvän rasvan, että hiilihydraattien määrää niin, että rasvoja tulee vähintään 1 g / painokilo. Nosta samalla hiilihydraattien määrää. 

Jos dieetti on jouduttu vetämään todella alhaisille kaloreille, reilusti oman kulutuksesi, saattaa olla hyödyllistä nostaa ensimmäisen kerran kaloreita suurempi määrä. Itse nostin kevään dieetin jälkeen kaloreita kerralla 700 kaloria, joka on todella iso määrä ja rasva olisi saattanut todellakin tarttua dieetin jälkeiseen kehoon helposti. Koin kuitenkin, että kalorit oli laskettu niin alas, että isompi nosto on fiksua, jotta saan aineenvaihduntani nopeammin omalle tasolle. 

Aerobista harjoittelua ei kannata lopettaa seinään dieetin loputtua. Itse tein kisadieetin lopussa neljä aamuaerobista viikossa ja vähensin niitä yhdellä jokaisella viikolla dieetin jälkeen, eli neljän viikon jälkeen tein korkeintaan yhden aamuaerobisen viikossa. 

Olen siitä lähtien myös lisännyt kaloreita ja tässä vaiheessa mennään siinä, että olen lähes oman kulutukseni tasolla, teen aamuaerobisia kevyesti reippaillen vain fiiliksen mukaan ja paino on edelleen vain 2,5-3 kiloa kisoista. Kilo tai pari painoon voi tulla vielä lisää, mutta sen jälkeen otetaan vähintään pieni välidieetti ohjelmaan. 

reverse dieetti bikini

Tärkeimmät vinkit dieetiltä kehityskaudelle palaamiseen: 

  • Nosta kaloreita 50-200 kaloria viikossa
  • Älä lopeta aerobisia seinään
  • Treenaa salilla tehokkaasti ja saman verran, kuin dieetin lopussa
  • muista myös levätä ja huoltaa kehoa esimerkiksi hieronnalla
  • älä stressaa liikaa painosta, kerran viikossa vaa’alla riittää hyvin

 

Edellinen postaus: Hormonikierukan poisto: uskomattomat muutokset