Tiukkapipo

Kun seurailee erilaisten ihmisten ruokailutottumuksia, sitä huomaa helposti, että oma kroppa elää täysin eri rytmissä muiden kanssa. Olen huomannut, että useilla ihmisillä ei ole kunnolla nälkä vielä edes lounasaikaan, joka on yleensä 11-12 aikoihin ainakin monilla työpaikoilla. Itse kun olen jo tässä vaiheessa melkein kuoleman partaalle kurnivan vatsan ja kiukkuni kanssa 😀 Tietysti jokainen on yksilöllinen, mutta kun alkaa oikeasti miettiä, että mistä tämä voi johtua?

 

Moni saattaa pitää ihan täysin naurettavana ja narsistisena sitä, kun kannetaan niitä ruokakippoja mukana kaikkialle. Itselleni se on kuitenkin ihan elinehto.

59 kiloa
59 kiloa

Mulle on kehittynyt ruokarytmi, joka kyllä ilmoittaa ihan viimeistään neljän tunnin jälkeen, että nyt on aika syödä. En halua ottaa koskaan sitä riskiä, että joutuisin kierimään nälässä, varsinkin, jos on joku tärkeä tapaaminen tiedossa. Jos en huolehdi tarkkaan syömisistä, huomaan sen ensimmäisenä olossa ja sen jälkeen tulevissa treeneissä. Oma mies, joka elää mun kanssa joka päivä, on ihmetellyt monet kerrat, että miten pystyn pysymään niin tiukkana ruokailujeni suhteen. Mutta kun kyse on ihan oikeasti siitä, että tiedostan, mikä merkitys sillä on kehitykseen ja ihan yleiseen hyvinvointiin ja jaksamiseen.

IMG-20141212-WA0019

Ehkä olen sitten jonkun mielestä jotenkin itsekäs, mutta teen sitä ihan omasta tahdostani. Mua myös ärsyttää, kun joku tulee sanomaan mulle off-kaudella, että ”on ihanaa, kun voit taas syödä”. Kun ihan oikeasti en tee asioita pakosta sillä dieetilläkään, vaan nautin siitä olosta, mikä puhtaasta ruuasta tulee.  

Välillä kauhistelen, kun nään, miten paljon vähemmän esimerkiksi miehet yleisesti ottaen syövät.

Oikeasti, kuka pienikään tai iso mies voi pärjätä koko päivän Saarioisten pinaattikeitolla tai syömällä pelkkää salaattia?

Ei ole oikeasti ihan täyttä puppua syödä 2-4 tunnin välein. Jos syö vain yhden ison aterian päivässä, yleensä iltaisin, jolloin alkaa väsyttää ja tuskin jaksaa edes lähteä treenaamaan ja päivisin boostataan verensokeria suklaapatukoilla tai hedelmillä, miten voi saada ravinnosta kaikki tarvittavat aineet? Tietyt asiat vaan jaksavat ihmetyttää mua todella paljon.

Moni ehkä luulee, että tää fitnesstouhu on pelkkää pipo kireällä juoksemista, mutta ei se kyllä sitä ole. Näin offkaudella en kyllä soimaa itseäni, jos syön jotakin ylimääräistä. Pyrin kuitenkin 6 päivää viikosta syömään puhtaasti, mutta ei maailmani kaadu siihen, jos kerran viikollakin syön jotain ruokavalioon kuulumatonta. Huolestuisin vasta sitten, jos siitä tulisi minulle tapa.

Hyvä ruoka - parempi treeni
Hyvä ruoka – parempi treeni

Kisadieetti on kuitenkin eri asia. Silloin ei ole varaa herkutella. En halua nähdä niitä suklaapatukoita lavalla otetuissa kuvissa. Kisakuntoon ei ole oikotietä ja jos jos herkuttelet, niin syytä pitää etsiä itsestään, ei siitä valmentajasta. Olen myös sen verran kilpailuhenkinen ja tiedän myös, että moni tekee kovasti töitä kisakunnon eteen, joten ruokailuissa en ole koskaan antanut muille periksi.

IMG_20141217_155805

Säännöllisen ruokailun opettelu vie kyllä aikaa ja ei pidä huolestua, jos alkuun lipsuu tai ei saa syötyä kaikki aterioita. Moni dieetin tai uuden elämäntavan aloittanut ihmettelee, miten paljon sitä ruokaa saakin syödä, kun syö oikeasti oikeiden arvojen mukaan.

Ruokailujen kanssa pitää siis olla ihan yhtä kärsivällinen, kuin treeninkin kanssa. Kaikkea ei opi heti, mutta tärkeintä on, että ei luovuta.