Näin vähällä vaivalla pääset kuntoon!

*Sisältää mainoslinkkejä

Treenaat paljon, mutta tuloksia ei näy? Saatat treenata jopa liikaa!

Olen nyt törmännyt viime aikoina vähän liikaakin valmennusohjelmiin, joita pyörii paljon netissä ja jotka ovat selkeästi suunniteltu suurelle massalle. Jokainen valmentaja toteuttakoon työtään omalla tavallaan, mutta itse olen sitä mieltä, että massaohjelmien suunnittelu ei ole millään tavalla kannattavaa pidemmän päälle. En hyödy siitä itse mitään, että asiakas ei saa haluttuja tuloksia. Tälläinen toiminta ei voi olla pidemmän päälle kovin kannattavaa.

Näissä massaohjelmissa on yleensä ongelmana myös se, että ne on suunnitellut selvästi ihminen, jolla ei ole ammattitaitoa toimina valmentajana. Markkinoilla liikkuu ohjelmia, joissa liikuntamäärät ovat aivan älyttömiä ja kalorit pyörivät siellä peruskulutuksen tasolla, 1200-1500 kalorissa. Suurimmalla osalla ihan normaalipainoisista ihmisistä tuollainen kalorimäärä tulee täyteen ihan perus elintoiminnoista ja liikunta ja arkiaktiivisuus nostavat peruskulutusta entisestään. 

On surullista, että kuulen työssäni nuorista tytöistä, jotka ovat joutuneet sairaalaan tiputukseen, koska ovat noudattaneet ohjelmaa, jossa liikutaan aivan liian paljon ja syödään aivan liian vähän. Missä on vastuu toisen ihmisen terveydestä?!

Ei ole mikään pikku juttu, jos aineenvaihdunnan saa sekaisin jo nuorena. Sen korjaamiseen saattaa mennä jopa tuplasti se aika, jona se on pilattu. 

Otetaan vaikkapa esimerkki:

20 -vuotias, 168 cm pituinen nuori nainen haluaa kiinteytyä. Nainen on täysin normaalipainoinen. Tämä nuori nainen haluaa kiinteytyä, eli yleensä puhutaan noin 2-5 kilon painon putoamisesta, eli rasvan polttamisesta. 

Miten paljon tämän nuoren naisen tulee liikkua, jotta muutaman kilon pudottaminen on mahdollista?

Liikuntamuoto voi olla jokin muu, kuin sali, mutta salitreeniä riittää 3-4 kertaa viikossa ja ihan maksimissaan kolme aerobista viikossa aamulla tai jonain muuna vuorokauden aikana.  

Ruokaa saa syödä vielä tässä vaiheessa toistatuhatta kaloria ja lopputuloksena on kiinteä ja hyvinvoiva keho. 

Jokainen meistä on yksilö, joten en voi sanoa suoraan tiettyä kalorimäärää, mutta jos olet vähänkin perillä siitä, kuinka paljon ruokaa on 2000 kaloria vuorokaudessa, niin ymmärrät, miten pihalla niin moni valmentaja on ohjeidensa suhteen. 

Jos olet normaalipainoinen ja tavoitteesi on kiinteytyminen, on 6 aamuaerobista viikossa liikaa!

Edes minä en ole koskaan tehnyt millään kisadieetillä niin paljon aamuaerobista ja olen ollut siellä alle 15 prosentin rasvoissa monesti. Olen aina saanut syödä ja paljon, vaikka olenkin dieetillä. 

Tulen niin vihaiseksi siitä, miten vastuuttomaksi valmentajien toiminta on viime aikoina mennyt. Valmennettavia haalitaan niin paljon rahan kiilto silmissä, että todellisuus unohtuu. Netti on helppo paikka myydä ohjelmia, joista ei tarvitse kantaa vastuuta sen jälkeen, kun ohjelma on toimitettu vastaanottajalle. 

En oikeasti pystyisi elämään itseni kanssa, jos tietäisin, että pusken ulos ohjelmia, joilla voit joutua pahimmillaan sairaalakuntoon. Oma omatuntoni ei kykene sellaiseen. Tienaan mieluummin vähemmän, kuin pilaan jonkun toisen elämän loppuiäksi. 

Nuorten naisten tulisi herätä siihen, että loppujen lopuksi kuntoon pääseminen on todella yksinkertaista ja treenaamisen ei pitäisi tuntua siltä, että sitä joutuu tekemään verenmaku suussa!

Välillä voi olla vähän nälkä, mutta muutoksen ei tule olla täyttä kidutusta. Vähemmän syöminen ei koskaan ole ratkaisu mihinkään. Monesti se vain pahentaa tilannetta. 

Haluan herätellä teitä nuoria naisia siihen, millaiseksi tämä touhu on nykyään mennyt. Olen törmännyt ilmiöön sekä omassa asiakastyössä, että muiden terveysalan ammattilaisten keskusteluissa. Haluan itse kantaa vastuun omasta työstäni, mutta kaikki eivät sitä tee. Olkaa siis tarkkana ja tässäkin asiassa toimii hyvin se, että ajatellaan asioita sillä kuuluisalla maalaisjärjellä!

Edellisessä postauksessa: Hiilaritankkauksen vaikutukset

Vinkkinä, että tänään alkaa House of Brandonilla Ystävämyynti, jossa on paljon tuotteita jopa -50% hinnoilla. Klikkaa aleen kuvasta!