Omat kisasuunnitelmat

Kilpailin bikini fitnesissä viimeksi keväällä, jolloin toteutin ensimmäistä kertaa kisadieetin täysin itse ja se vasta oli opettavainen matka. Toisinaan oli rankkaa taistella itseään kohtaan henkisesti ja olenkin analysoinut dieettiä useasti. Kunto jäi vähän vajaaksi, joka näkyi myös sijoituksessa, joka toki oli finaalissa.

Jokainen dieetti on opettavainen ja neljän vuoden aikana on ehtinyt tapahtua vaikka mitä myös kilpailemisen ulkopuolella. Mielestäni on tärkeää pitää huolta myös fitnesin ulkopuolisesta elämästä, koska loppujen lopuksi kilpaileminen on vain väliaikaista. 

Kisadieetti on keholle todella rankka puristus ja sen vuoksi haluan pitää kisojen välillä kunnolla taukoa. Vuodet ovat opettaneet harkintaa ja kisalavalle ei tarvitse juosta päätä pahkaa. Ensin haluan, että arki tukee kilpailemista, koska se tulee viemään älyttömästi aikaa. Sen lisäksi kilpaileminen vie rahaa ja puhutaan tonneista, kun kisadieetille lähtee. Rahan laittaminen likoon nyt vain helpottaa asioita aika tavalla ja laatu helpottaa varsinkin kisadieetin lopussa, jolloin ajatukset ovat täysin kilpailussa ja siihen valmistautumisessa. 

bikini fitness kehityskausi

Arjen lisäksi haluan mennä lavalle vasta sitten kun olen saanut merkittävää kehitystä aikaan. Haluan saada pari kiloa lihasmassaa lisää ennen seuraavaa kilpailua. Tässä vaiheessa kun treenivuosia alkaa olla monta takana, on uuden lihasmassan kasvattaminen hankalampaa. Treenejä ei voi todellakaan vain läpsytellä menemään.

Ravinto on edelleen tärkein juttu. Syön vuoden ympäri tietyn rungon mukaisesti, jotta maksimoin kehityksen. Ilman tarkkaa ruokavaliota on turha odottaa näkyviä muutoksia kehossa, niin se vain on, oli se jonkun mielestä kuinka fanaattista tahansa. Ruoka ei kuitenkaan ole mulle pakkomielle ja jos herkuttelen niin sen teen hyvällä omallatunnolla miettimättä kaloreita.

Kehityksen lisäksi oikein suunniteltu ruokavalio tukee palautumista ja antaa tehoa treeneihin. 

bikini fitness

Olen päässyt hyvään vauhtiin omien treenien kanssa kesän jälkeen ja ennätykset paukkuu. Olen pystynyt lisäämään kaloreita ruokavalioon ilman, että rasvaa kertyy, joten kroppa toimii. Treenien progressiivisuus kertoo myös kehityksestä ja siitä, että olosuhteet ovat otolliset lihaskasvulle. Jos treenit junnaavat koko ajan paikoillaan ja teet viikosta toiseen samoilla painoilla, on jotain pielessä. 

Jos saan kunnolla kehitystä ja pystyn treenaamaan progressiviisesti seuraavan puolen vuoden ajan niin ensi syksy voi hyvinkin olla seuraava ajankohta, jolloin kilpailen bikini fitnesissä. Tavoitteena on tottakai päästä kansainvälisiin kilpailuihin ja tavoitella sitä kultaista mitalia kotikisoissa. Kisoja on takana jo sen verran monta ja kaksi SM -pronssia, että häviämään sinne ei enää lähdetä, mutta se vaatii sen, että kehityskausi ja dieetti toteutetaan fiksusti eikä lavalle lähdetä heilumaan, jos kehitystä ei ole tullut tarpeeksi. 

Mulla ei kuitenkaan ole mikään kiire lavalle, koska olen aina nauttinut kovaa treenaamisesta ja syömisestä, josta saan isoimmat kiksit. Mikään ei ole parempaa kuin voittaa omia ennätyksiä salilla ja nähdä tuloksia oman peilikuvan kautta. 

Seuraa minua

Instagramissa: pauliinafit

Facebookissa: Pauliina Pakarinen

Löydät valmennukset täältä: Wellcamp