Bikini fitness – miten päästä alkuun?

Sain lukijalta kysymyksen, että miten bikini fitnesissä oikein pääsee alkuun kun tuntuu, että tietoa ei tunnu löytyvän mistään. 

Olen joskus aikaisemminkin kirjoittanut tästä aiheesta, mutta ajattelin kirjoittaa pienen oppaan uudelle. 

Riittävätkö aika ja raha?

On paljon tyttöjä ja naisia, jotka miettivät kilpailemisen aloittamista. Kilpailuja ilmankin voi treenata tavoitteellisesti ja on hyvä miettiä onko valmis sitoutumaan dieettiin ja valmisteluihin monen kuukauden ajaksi. 

Se pieni hetki lavalla on kaiken sen arvoista, mutta ei silloin, jos matka on ollut yhtä tuskaa. Mullakin on ollut muutamia kilpailuja, joihin näin jälkeenpäin ajatellen olisi voinut jättää menemättä. 

Kilpaileminen vie niin aikaa kuin rahaa, joten niitä molempia pitää olla järjestettynä. Itselleni kärsi esimerkiksi opiskelu kilpailemisen takia, koska se vei kaikki voimat. 

bikinifitness-kilpaurheilu-fitnesslajit-poseeraminen-aloittaminen
Poseerausharjoittelua vuonna 2016

 

bikinifitness-pose-kilpaurheilu-fitnesslajit

Oletko valmis elämään kuin kilpaurheilija?

On myös hyvä miettiä onko valmis elämään kilpaurheilijan elämää. Voit tehdä itsellesi testin. Treenaa 4 viikkoa vähintään viisi kertaa viikossa, syö tietyn ruokavalion mukaan, älä koske herkkuihin koko neljään viikkoon ja harjoittele poseeraamista viikoittain. Jos pystyt tähän niin olet jo lähellä kilpaurheilijan elämää.

Lopussa tähän komboon lisätään vielä aamuaerobiset ja muut kisavalmistelut. Kisadieetti kestää yleensä vähintään 8 viikkoa, joissakin tapauksissa jopa 20 viikkoa, joka tarkoittaa monta kuukautta ilman herkutteluja. Ensimmäiset viikot menevät helposti, mutta homma yleensä vähän vaikeutuu loppua kohden. 

bikinifitness-ruokavalio-treeni-dieetti

bikinifitness-treeni-ruokavalio
Ruokavaliosta ei dieetissä parane poiketa

Mistä löytää oikea ja pätevä valmentaja?

Jos olet varma, että kaikki edellä mainittu onnistuu, on aika etsiä pätevä valmentaja tai tiimi. Siinä voikin sitten mennä helposti metsään tai voit hyvällä onnella löytää pätevän ihmisen matkan ajaksi.

Metodeja toteuttaa dieettejä on yhtä monia kuin valmentajia. Kaikkien metodit eivät välttämättä ole terveimmästä päästä. Näitä asioita on vaikea ymmärtää, jos ei ole itse liikunta-alan ammattilainen.

Kannattaa siis pohtia valintaa tarkkaan. Tärkeää on myös kemia valmentajan kanssa. Varsinkin dieetin loppuvaiheessa on tärkeää, että pystyt kertomaan valmentajallesi myös rehelliset kuulumiset ja myöntämään, että joskus on myös huonoja päiviä. Ongelmista pitää pystyä puhumaan rakentavasti.

Valmentajia voi etsiä Suomen Fitnessurheilun sivuilta. Monen valmentajan voi löytää ihan perinteisen puskaradion kautta. Se eniten itsestään meteliä pitävä valmentaja ei välttämättä ole se kaikista pätevin. Tärkeintä on löytää valmentaja, jonka kanssa synkkaa ja joka pystyy osoittamaan osaamisensa. Vanhoilta kilpailijoilta kannattaa kysyä kokemuksia, koska heillä on yleensä se todellinen tieto. 

fitness-bikinifitness-ifbb-rekisteröinti

Missä liitossa kannattaa kilpailla?

Nykyään on entistä enemmän liittoja, joissa kilpailla fitnesslajeissa. Uusin liitoista on PCA, jonka ensimmäiset kilpailut Suomessa olivat syyskuussa.

Tunnetumpi ja jo monia vuosia Suomessa toiminut liitto on Suomen Fitnessurheily Ry (entinen IFBB), joka järjestää Suomessa kilpailuja kaksi kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä. Itse olen kilpaillut ainoastaan IFBB:n kilpailuissa. IFBB on maailman isoin fitnessliitto, joten etenemismahdollisuudet ovat siellä hyvät. Kilpailijoitakin tosin on enemmän ja taso on nykyään todella kova. Jos tykkää haasteista on IFBB oikea liitto. 

Kun nämä asiat ovat kunnossa, ovat asiat jo hyvällä mallilla. Loppu onkin sitten itsestä ja omasta päättäväisyydestä kiinni. Kehittyminen loppuu ihan oikeasti tyytyväisyyteen, eli jos kilpailemaan lähtee, ei oikeastaan koskaan ole valmis. Sen vuoksi itsenkin kaipaan joskus kilpailuaikojani 😉

Edellisessä postauksessa: Mietitkö ennen kun kommentoit sosiaalisessa mediassa?