Vyötärölihavuus – miksi se on niin vaarallista?

Onko vyötärölle kertynyt kiloja? Tai oletko normaalipainoinen ja kehonkoostumuksen mittaus näyttää, että kehossa on paljon sisäistä rasvaa?

Omasta mielestä pieni pömppö vatsassa on söpö ja eivätkä omat vatsapalikat tällä hetkellä pilkahtele vatsan läpi. Jos vyötärön ympärys kuitenkin ylittää naisilla yli 90 cm ja miehillä 100 cm, voidaan puhua vyötärölihavuudesta.

Joillakin rasva kertyy alavartalooon ja joillakin taas vatsan ympärille. Jos rasva tuppaa kertymään lantion alapuolelle jalkoihin ja takapuoleen, ei ole yleensä syytä huolestua. Rasva alavartalossa ei ole yhtä aktiivista, kuin rasva vatsan ympärillä. 

Vyotarolihavuus-Viskeraalinenrasva

Miksi vyötärölihavuus on vaarallista?

Vyötärälihavuus on vaarallista, koska suuri osa rasvasta kertyy vatsaontelon sisään suolten ja sisäelinten väliin sekä maksaan. Sisäelinten ympärille kertyvää rasvaa kutsutaan viskeraaliseksi rasvaksi. Vatsaonteloon kertynyt rasva edesauttaa monien vaarallisten tautien syntyä, joita ovat esimerkiksi:

  • aikuistyypin diabetes
  • verenpaineen kohoaminen
  • unihäiriöt
  • veren rasvahäiriöt
  • sydänsairaudet
  • naisilla kuukautiskierron häiriöt, liikakarvaisuus ja hedelmällisyyden aleneminen
  • jotkin syöpäsairaudet, kuten kohtu- ja rintasyöpä

Sisäelinten ympärillä olevat rasvasolut ovat muuta kehoa aktiivisempia ja niistä vapautuu verenkiertoon aineenvaihduntatuotteita, jotka pitävät yllä tulehduksia. Viskeraalisen rasvan vuoksi insuliinin vaikutus heikkenee, joka edesauttaa sitä, että keho ei pysty pilkkomaan ruoasta saatua energiaa vaan se kertyy rasvaksi. 

Vyötärölihavuus on asia, joka kannattaa hoitaa kuntoon ja sen vuoksi vaikka käyn vaa’alla noin kerran kuukaudessa, seuraan vyötärölle kertyvän rasvan määrää. Myös todella laihalla ihmisellä voi olla sisäelinten ympärillä paljon rasvaa eikä sitä välttämättä ulkoapäin huomaa. 

Vyotarolihavuus.viskeraalinenrasva
Lenkkeily kuuluu myös omiin harrastuksiin varsinkin syksyllä, keväällä ja kesällä

Miten vyötärölihavuudesta pääsee eroon?

Parhain keino vyötärölihavuudesta eroon pääsemiseksi on laihduttaa, jolloin rasvasolut pienentyvät ensin vatsaontelon sisältä ja sen jälkeen ulkoa. Liikunta on hyvä tapa pitää sisäelinrasva kurissa ja sen lisäksi kannattaa välttää tupakointia ja runsasta alkoholin käyttöä. 

Paras tapa polttaa rasvaa on harrastaa pitkäkestoista liikuntaa matalalla sykkeellä. Liikuntamuoto voi olla esimerkiksi kävelyä, pyöräilyä tai uintia. Jo muutama liikuntakerta viikossa auttaa ehkäisemään ja vähentämään rasvan kertymistä. Jo 45-60 minuuttia pari kolme kertaa viikossa auttaa viskeraalisen rasvan kuriin saamisessa.

Osansa on tietysti myös ruokavaliolla, joka kannattaa pitää monipuolisena ja koostaa se pääosin terveellisistä aineksista. Toisilla rasva kertyy helpommin vyötärölle kuin toisille, mutta hyvällä ja monipuolisella ruokavaliolla voi välttää ylimääräisen rasvan kertymisen. 

Edellisessä postauksessa kerroin päivästä, joka muutti ajattelutapaani

Seuraa minua

Instagramissa: pauliinafit

Facebookissa: Pauliina Pakarinen

Löydät valmennukset täältä: Wellcamp