Kiinteyttävä salitreeni ja ruokavalio

*Sisältää mainoslinkkejä

Edelleenkin usean naisen tai miksei miehenkin tavoitteena on kiinteytyä näin kesän jälkeen. Mitä kiinteytyminen ihan oikeasti tarkoittaa? Käytännössä kroppa kiinteytyy sillon, kun rasvamassa pienenee ja lihasmassa suurenee. Lihakset ovat silloin lähempänä ihon pintaa, joka saa kropan näyttämään kiinteämmältä. Kun rasvaa palaa, palaa samalla myös selluliitti ja epätasainen iho sen mukana. Sitähän kiinteytymisellä myös yleensä haetaan?

Miten sitten kannattaa salilla treenata, jos tavoitteena on kiinteytyminen?

Totuus on, että pelkkä treenaaminen ei riitä oikeastaan minkään ulkonäöllisen tavoitteen saavuttamiseksi. Suurin muutos tapahtuu ruokavalion avulla. Riittävästi syöminen on oikeasti yllättävän hankalaa. Ja siinä samalla kun pitäisi kiinnittää huomiota myös ravinnon laatuun, muuttuu homma hiukan monimutkaisemmaksi. 

Yksinkertaisuudessaan jokaisella aterialla tulisi olla proteiinia, hiilihydraattia ja hyviä rasvoja. Tämähän on se perussääntö, joka koskee oikeastaan mitä tahansa ruokavaliota, jos ei lasketa pois esimerkiksi ketoosia, jonka hyödyllisyyden kannalla en muutenkaan ole. 

Kiinteyttava-Ruokavalio-laihduttaminen-rasvanpoltto

Jos treenaat salilla, on proteiinia hyvä saada 1,5-1,8 grammaa per painokilo. Liioittelemaan ei kannata proteiininkaan kohdalla lähteä, koska kroppa ei pysty määräänsä enempää sitä suodattamaan. 

Ruokavaliosta kannattaa karsia myös sokeri, valkoiset jauhot ja lisäaineet. Lihat kannattaa maustaa itse ja jättää marinoidut ja ravinneköyhät marinoidut lihat kauppaan. 

Ruokavalio-Kiinteytyminen-rasvanpoltto-proteiini

Kun ruokavalio on kunnossa, on treenaaminen enää pieni osa muutoksesta.

Kiinteytyjälle riittää hyvin kolme tai neljä kovaa salitreeniä viikossa. Ja mitä tarkoittaa oikeasti kova treeni? Se tarkoittaa sitä, että treenataan 10-15 toistoilla, 3-4 sarjaa ja joka viikolla pyritään treeneissä proggressiivisuuteen eli nostamaan painoja viikko viikolta. Jokaiselle lihakselle kannattaa tehdä ainakin 3-4 liikettä.

Tauot kannattaa pitää lyhyinä, eli jos hengitys on jo tasaantunut on turha hengailla sarjojen välissä. Lihas on pyrittävä väsyttämään jokaisessa treenissä ja siitä se salitreenin hienous tuleekin, kun pääsee treenaamaan oikein kunnolla. Jätä siis tv:n tuijottelu tai naistenlehtien lukeminen kotiin. 

Rasvaa-Polttava-kiinteyttava-ruokavalio-salitreeni
Asennoidu salitreeniin niin, että sinne mennään tekemään eikä surkuttelemaan kun ei jaksa

Aerobinen treeni ja kiintetyminen

Aerobista treeniä kannattaa lisätä viikkoon muutama, joko salitreenien jälkeen tai omina treeneinään. Salitreenin jälkeen nopeat 15-20 minuutin HIITit toimivat hyvin ja erikseen tehtynä treenin pituutta ei kannata nostaa yli 60 minuuttiin. 

Salitreeni on paras tapa kiinteyttää kroppaa ja aerobiset treenit ainoastaan tehostavat muutosta. Liikunta kannattaa siis painottaa aerobisen sijasta salilla treenaamiseen. 

Yhteenvetona voisi sanoa, että kohtuus kaikessa tuo parhaimman lopputuloksen. Ruokavalio alkaa tuottaa tulosta jo kahdessa viikossa, jolloin kehonkoostumus muuttuu siistimmäksi ja rasvan palamisen huomaa vaatteista, jotka istuvat eri tavalla. Olo alkaa tuntua kevyeltä ja treeneissä on energiaa. 

Kiinteytyjän ei tarvitse olla niin isoilla miinuksilla, että nälkä kaivertaa joka päivä tai viikonloppuna mässätään kaksi päivää putkeen kun kroppa korvaa viikon energiavajetta. Jos näin on, on viikon ruokailuissa on liian vähän energiaa. Minkään elämäntapamuutoksen ei pitäisi olla pelkkää hampaiden kiristelyä. 

Kiinteyttava-Salitreeni-ruokavalio-rasvanpoltto
Hampaat irveessä ei ainakaan tule hyvää lopputulosta

Kiinteytyjän nettivalmennus

Omat valmennukseni tähtäävät kaikki pysyvään elämänmuutokseen ja edes dieetit eivät ole kitukuureja. Moni on aloittanut etävalmennuksissa nyt syksyllä, mutta muutamalle on vielä tämän kuun osalta tilaa. Nettivalmennuksiin sen sijaan mahtuu jokainen joka haluaa 🙂  Kaikki valmennukseni ovat yksilöllisiä, joten rahalle saa varmasti vastinetta <3 Lue lisää valmennuksista ja lähde mukaan täältä.

 

Seuraa minua

Instagramissa: pauliinafit

Facebookissa: Pauliina Pakarinen

Löydät valmennukset täältä: Wellcamp