Lihasmassan kasvatus alkaa – tämän hetken ruokavalio ja muuta

*Sisältää mainoslinkkejä

Voi että mikä motivaatio mulla on tällä hetkellä salitreeniin! Olen päässyt viime aikoina taas kunnolla kiinni salitreeneihin, jotka olivat viime syksyn ja vielä alkuvuoden ajan harvempia ja ei niin tehokkaita. Olen päässyt lepäämään ja palautumaan kunnolla tämän alkuvuoden aikana ja kroppa tuntuu treeneissä voimakkaalta ja olo energiseltä.

Olin viime vuoden lopussa lyhyellä 4 viikon välidieetillä, jonka aikana painoa pudotin painoa kolme – neljä kiloa. Nykyinen ulkomuoto miellyttää itseäni, mutta haluan kuitenkin vielä vähän lihaksikkaamman ja muodokkaamaan lookin.

Lihasmassankasvatusruokavalio

Pidän todella paljon omasta pehmeämmästä lookista enkä voisi kuvitella, että dieettaisin itseni kireään kisakuntoon. Tämä vuosi tulee menemään ilman kilpailemista, koska mitään hinkua kisalavoille ei tällä hetkellä ole. Valmennan bikini fitness tyttöjä lavalle ja se riittää toistaikseksi kilpailemisen parissa. Nautin tästä vähän rennommasta elämäntyylistä, jossa ruokavaliosta poikkeaminen on pikemminkin välillä suotavaa, kuin kiellettyä. Olen sitä mieltä, että jos ei pysty koskaan ottamaan ruokailujen suhteen rennosti ja herkuttelemaan, on päässä silloin jotain pahasti vialla. Näin lihasmassaa kasvattaessa saatan käydä kaksikin kertaa viikossa ulkona syömässä tai tilata ruokaa kotiin. Kehonkoostumus pysyy kuitenkin siistinä, kun treenit ovat tehokkaita ja ruokavalio koostuu monipuolisesta ja laadukkaasta ravinnosta.

Lihasmassankasvatustreeni

Tällä hetkellä ruokavaliossani on kaloreita oman kulutukseni verran ja tulen todennäköisesti lisäämään kaloreita tämän 2-3 kuukauden sisällä, jonka aion massakaudella olla. Haluan pitää turhan rasvan kertymisen kurissa, mutta jonkin verran rasvaa tulee aina kertymään, kun kasvatetaan lihasta. En koskaan tiedä, milloin kutsu tulee kuvauksiin, joten kropan täytyy olla kuitenkin suht siistissä kunnossa. Ruokavalioni makrot ovat seuraavanlaiset: proteiinia 19%, rasvaa 30% ja hiilaria 51%. Lisäsin uuteen ruokavalioon hyviä rasvoja, jotka olivat dieetin jäljiltä vielä matalammalla. Proteiinia tulee noin 1,5 g/painokilo, joka on hiukan vähemmän, kuin dieetillä. En säästele hiilarissa, jota kehoni tarvitsee kehittyäkseen ja jaksaakseen muutenkin arjessa. 

Oma ihannepainoni on siellä 62-64 kilon välissä ja tällä hetkellä painoa on 62 kiloa ja olen 166cm pitkä. Kävin vaa’alla ensimmäistä kertaa kolmeen kuukauteen, koska se on yksinkertaisesti suurimmaksi osaksi täysin turha väline. Huomaan, että olo muuttuu tukalaksi, jos paino kohoaa yli 65 ja se on tämän massakauden yläraja. On ihanaa, että on löytänyt sellaisen painon, jossa keho luonnollisesti pysyy ja jolloin kaikki toimii optimaalisesti ja olo on hyvä ja energinen. Vuodet ovat opettaneet rakastamaan omaa kehoa ja vaalimaan sen hyvinvointia. Olen kuitenkin todella kiitollinen siitä, että löysin salitreenin 15 -vuotiaana ja kehossa on suhteellisen paljon lihasta. Pidän siitä vahvuuden tunteesta, jonka lihakset tuovat ja toki ne tuovat myös muotoa vartaloon, jolloin vaatteet näyttävät hyvältä päällä. 

Lihasmassankasvatus-treeni-ruokavalio

Seuraavat 4-5 viikkoa tulevat sisältämään 4 salitreeniä ja yksi tanssitunti viikossa. Sen jälkeen pidän lepoviikon ja jatkan seuraavat 4-5 viikkoa massakautta. On aina ihanaa lähteä massakaudelle, koska voimatasot nousevat koko ajan ja pääsee sen vuoksi treenaamaan todella lujaa. En malta odottaa, että millaisia tuloksia saan tässä keväällä aikaan! 🙂 

Onko sullakin tavoitteena lihasmassan kasvatus? Tai jokin muu, rasvanpoltto, laihduttaminen? Lähde mukaan mun etävalmennukseen, johon on muutama paikka helmi -ja maaliskuulle jäljellä. Sivuiltani löydät myös FitBooty ja FitBooty Home -valmennukset, joilla saat tuloksia salilla tai kotona. Tutustu palveluihini täällä.

 

Seuraa minua

Instagramissa: pauliinafit

Facebookissa: Pauliina Pakarinen

Löydät valmennukset täältä: Wellcamp