Mitä tehdä kun motivaatio katoaa?

Tämä vuosi on ollut poikkeuksellinen siinä mielessä, että olen treenannut salilla vähiten mitä koskaan. Mennyt kevät verotti myös treenejä, kun aika oli kortilla. En toki kokonaan unohtanut treenaamista edes kiireisimpinä aikoina ja treenaamassa tuli käytyä vähintään kaksi tai kolme kertaa viikossa.

Mitä enemmän elämässä on velvollisuuksia (ja mitä vanhemmaksi tulee) täytyy nähdä yhä enemmän vaivaa treenaamisen priorisoimiseen. Kun ei ole enää itsestäänselvyys, että aikaa löytyy, on yhä helpompi sysätä treenejä kauemmaksi. Monesti kuitenkin myös väsymys helpottaa kun pääsee treenien pariin ja olen huomannut esimerkiksi aamutreenien tuovan valtavasti energiaa arkipäiviin. Kun kroppa on herännyt jo heti aamusta, on loppupäiväkin tehokas.

Treeni-Easyfitlauttasaari-fitness-pepputreeni

Treenaamisen lisäksi kuvioon kuuluu myös ravinto ja siis kyllä mullekin tulee niitä jaksoja, kun terveellistä ruokaa on vaikea saada alas ja tekisi mieli korvata aterioita ulkona syömällä. Toki sitä teenkin, mutta pyrin ajoittamaan ulkona syömiset viikonlopulle. Arkisin syön kaksi lämmintä ateriaa, aamiaisen, välipalan ja iltapalan joka päivä. Olen pitänyt tästä rytmistä kiinni jo vuosia ja se sopii mulle.

Ymmärrän kuitenkin hyvin, että ravinnon suhteen on vaikea menettää motivaatio varsinkin jos arki on kiireistä tai on väsynyt. Silloin tulee helpommin sorruttua houkutuksiin. Täytyy kuitenkin tiedostaa, että jatkuva napostelu viikolla tulee eittämättä näkymään vielä myöhemmin vyötäröllä.

Tiedän hyvin monta kisadieettiä läpikäyneenä miten vaikeaa painon pudottaminen on. Jo viisikin kiloa voi olla vaikeaa pudottaa ja se vaatii sitoutumista. Mietinkin siis usein, että mieluummin syön nyt arkisin puhtaasti ja hillitsen herkuttelua kuin rehkin salilla useita viikkoja kiloja pudottaessa – dieetillä oleminen ei meinaan ole aina mukavaa puuhaa ja sen voin kertoa kokemuksesta! Siinä on yksi avain siihen miten pidän motivaation jatkuvasti myös ravinnon suhteen.

Kun kilpailin vielä bikini fitnesissä ja seuraava kisatavoite oli kirkkaana mielessä oli ohjeissa helppoa pysyä. Kun kaikki on kirjoitettu ja suunniteltu valmiiksi, ei tarvitse edes miettiä vaihtoehtoja. On kieltämättä ollut haastavaa totutella kilpailemisen jälkeen siihen, että mulla on nyt vapaus tehdä mitä haluan, mutta jos haluan pysyä hyvässä kunnossa ja muutenkin hyvinvoivana, ei kaikille mielihaluille voi antaa valtaa.

bikini fitness poseeraus
Kisatessa ohjeiden noudattaminen oli helppoa

Jollekin saattaa toimia se, että syö jatkuvasti tiukan ruokavalion mukaan, mutta mulle se ei ole oikea ratkaisu. Jos ruuvin vetää liian kireälle alkaa homma maistua ennen pitkää pakkopullalta. Itselleen täytyy siis antaa lupa myös herkutella ja nauttia säännöllisesti. Pysyn motivoituneena kun tiedän, että voin kyllä viikonloppuna ottaa rennommin tai käydä satunnaisesti vaikka Picnicissä lounaalla viikolla (mutta ei kuitenkaan joka päivä!).

Ihan samalla tavalla kuin arkikin, ei rutiineista kiinni pitäminen ole aina mukavaa. Välillä on päiviä kun kaikki tuntuu ihan turhalta, treenit ei kulje ja karkkihammasta kolottaa. Silloin pitää vain taistella huonon hetken läpi, koska sen jälkeen tulee aina jotain parempaa. Täytyy siis sietää jonkin verran myös epämukavuutta, valitettavasti. Tämän asian tiedostaminen auttaa kuitenkin pysymään motivoituneena ja pahimmankin päivän keskellä muistuttaa itselleen miksi tätä tekee. 

Rasvanpoltto-Laihduttaminen_Fotor

Mietin usein myös pitkäkantoisempia asioita kuten sitä, että haluan olla vielä vanhanakin vahva ja omatoiminen. Lihaksien treenaaminen ja kasvattaminen vahvistaa kroppaa ja uskon, että siitä on tulevaisuudessa hyötyä. Itseäni motivoi myös muut kuin ulkonäölliset tavoitteet. 

Yhteenvetona voisi siis sanoa, että aina ei voi olla mukavaa ja itsensä kanssa tulee tehdä myös kompromisseja. Motivaatio lähtee kuitenkin sisältä. Mieti asioita, jotka sinua motivoivat. Ne voivat olla ulkonäöllisiä tai ei-ulkonäöllisiä, pääasia, että se ajaa sinua joka päivä eteenpäin!

Edellisessä postauksessa juhannuksen tunnelmaa <3 

 

Seuraa minua

Instagramissa: pauliinafit

Facebookissa: Pauliina Pakarinen

Löydät valmennukset täältä: Wellcamp