Onko motivaatio hukassa?

Myös mulla on päiviä, jolloin en tunne itseäni niin motivoituneeksi. Multa kysytään usein, että miten motivaation voi säilyttää vuodesta toiseen. Olen kärsinyt pienestä motivaation puutteesta näin joulun jälkeen. Joulu oli aika lyhyt ja olen ollut muutaman päivän töissä, jossa onkin ollut autiota, kun suurin osa lomailee välipäivät. Mulla on nyt myös puolestani loppuviikko töistä vapaata ja seuraavan kerran menen töihin seuraavan viikon lopussa. Mä aion levätä kunnolla nämä päivät ja tämä onkin nyt mun oma pieni joululoma. 

Olen ollut siis aika väsynyt ja tänään oli pitkästä aikaa sellainen treeni, että sain todella kiskoa itsestäni irti treenimotivaatiota. Treeni tuntui aluksi takkuiselta, mutta sain lopulta vedettyä hyvän tuntuisen selkätreenin. Tuntuma treenissä oli kyllä taas kerran ihan omaa luokkaansa, mutta pää ei vain ollut mukana. Näitä samanlaisia treenejä tulee pakostikin eteen vuosien varrella ja silloin todella punnitaan halu saada tuloksia.

Jos tuloksia haluaa, niin treenaaminen ei todellakaan aina ole kivaa.

Motivaatiota treeniin

Välillä täytyy todella pakottaa itsensä salille, mutta se sujuu kuin itsestään, koska treenaamisesta on tullut rutiini ja tiedän, miten hyvä olo on hyvän treenin jälkeen. 

Moni ajattelee, että aloittaa treenaamisen tai uuden elämäntavan, kun vuosi vaihtuu tai tuttuun tapaan ”maanantaina”. On hienoa, että haluaa panostaa uuteen alkuun, mutta ennen kuin tavat ovat oikeasti arjessa, niin niissä ei todennäköisesti tulla pysymään. Jostain täytyy aloittaa ja yleensä se tarkoittaa epämukavuusalueella olemista. Näkyvät tulokset vaativat itsekuria ja päättäväisyyttä.

Loppujen lopuksi kuntoon pääseminen on hyvin yksinkertaista, mutta moni tekee siitä itselleen ison möykyn. Tuntuu turhalta aloittaa, koska hommaa on niin paljon.

Aivan samojen asioiden kanssa käyn keskustelua itseni kanssa. Mä olen toki tyytyväinen mun vartaloon tällä hetkellä, mutta koska haluan nähdä tuloksia, niin nään jatkuvasti myös kehityskohtia, joita hioa paremmaksi. Myös mulle mun tavoitteet saattavat tuntua joskus saavuttamattomilta, mutta en anna sen haitata. En lannistu siitä, vaan jatkan samaa tasaista työtä päivästä toiseen.

Tiedän, että kova työnteko kyllä palkitaan, vaikka en näkisi tuloksia nyt, viikkojen tai kuukausien päästä. Tiedostan, että joitakin tuloksia nään vasta vuoden päästä! Sen ei pidä antaa lannistaa itseä eikä sen vuoksi pidä lopettaa yrittämästä saavuttamasta omia tavoitteita. 

Mista motivaatiota treeniin

Eräs työkaverini esitti mulle lounaalla hauskan kysymyksen, joka sai mut pohtimaan. Työkaveri kysyi, että ”mitä teen silloin, kun jauheliha tai kana alkaa kyllästyttää?” Vastasin tuohon kysymykseen, että toki voin esimerkiksi vaikka maustaa ruokani eri tavalla, mutta usein jatkan vain samaan malliin. Vaikka välillä kyllästyttää, niin syön silti.

Mun mielestä jokaisen päivän ei tarvitse olla suurta nautintoa. Moni on tottunut liian hyvään ja on liian malttamaton. Turhaudutaan, kun tuloksia ei näy heti. Mä olen itse välillä todella malttamaton ihminen ja ymmärrän hyvin, miten vatsamakkaran alta kuoriutuvia vatsapaloja tuntuu melkein mahdottomalta odottaa. Silloin täytyy unohtaa ne vatsapalat hetkeksi ja keskittyä tekemään töitä. 

Motivaatiota

Mä olen päättänyt, että treenaan viisi kertaa viikossa. Se tarkoittaa sitä, että mulla on tietyt päivät, jolloin menen salille, satoi tai paistoi. Mun treenipäivässä ei ole sellaista vaihtoehtoa, että treeni ei mahtuisi päivän aikatauluun. Mä priorisoin oman hyvinvointini niin korkealle, että en ole valmis tinkimään siitä mistään hinnasta. Jollekin on mahdotonta ymmärtää, miksi ihmeessä haluan lähteä salille huhkimaan vielä työpäivän jälkeenkin.

Tiedän, miten treeni antaa mulle energiaa, tunnen itseni vetreämmäksi, kunto kohoaa, saan lisää lihasmassaa, joka auttaa polttamaan rasvaa entistä tehokkaammin ja voin syödä enemmän, nään salikavereita joiden seurassa piristyn aina, mieli lepää painojen kanssa touhutessa jne..  Syitä salille lähtöön on niin monia, että tekosyille ei yksinkertaisesti jää tilaa!

Mikään treeni ei ole turha, vaikka se saattaa siltä tuntuakin. Voit päättää, että menet eteenpäin, tai pysyä paikallasi, kaikki on sinusta itsestäsi kiinni!

Lue edellisestä postauksestani, miten nyt on pätevällä tutkimuksella todistettu, että fitnessurheilu ei ole syy esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoimintaan: Nyt se on tutkittu: fitness ei sairastuta ketään!