Akne ja ruokavalio

Voihan akne sentään!

Mä oon joskus nuorempana sairastanut tosi pahan aknen ja söin siihen silloin Roaccutan kuurin, jolla sainkin mun ihon todella hyvään kuntoon. Kuurin syömisestä on niin monia vuosia aikaa, että en muista tarkalleen kaikkia haittavaikutuksia, joita lääke mulle teki, mutta sen muistan, että esimerkiksi mun huulet kuoriutui isoissa kaistaleissa pois pitkän aikaa, silmät olivat kuivat ja kehon limakalvot olivat melkein kuin hiekkapaperia. Taisin syödä kuuria ainakin puoli vuotta. Ainakin se oli tehokas ja voi että sitä tunnetta, kun iho oli oikeasti kirkas kuurin loppumisen jälkeen!

Mun iho pysyi pitkään hyvänä ja näppyjä tuli vain silloin tällöin, kunnes viime kesänä menin ottamaan hormonikierukan ja olen siitä lähtien saanut kärsiä eri tasoisesta aknesta. Välillä näppyjä ei tule ollenkaan ja välillä tuntuu, että kasvoissa räjähtää joku kraatteri, kun tiettyyn kohtaan pakkautuu kasa paiseita. Voi luoja miten raivostuttavaa!

En koe, että akne olisi niin paha, että se vaikuttaisi itsetuntoon, mutta kyllä sitä vain tuntisi olonsa hiukan raikkaammaksi puhtaalla iholla. Tiedätte varmasti naiset, mitä tarkoitan!

Mun akne on suurimmaksi osaksi perinnöllinen, joka on raivostuttavaa, mutta toisaalta lohduttavaa, jos väite, että rasvainen iho ryppyyntyy heikommin, pitää paikkaansa. Musta tuntuu, että vaikka aknesta pääsisinkin joskus eroon, niin rasvainen iho mua tulee vaivaamaan aina. 

Mä olen käynyt vuoden alusta asti puhdistamassa mun ihoa ultraäänellä kerran kuussa. Iho on selkeästi rauhoittunut hoitojen seurauksena, mutta silti nämä satunnaiset pahenemiset ottaa pahasti aivoon. Nyt elän taas selkeästi sellaista kautta, että ihon kunto on mennyt huonompaan suuntaan ja voin osittain syyttää siitä muutamia muutoksia, joita tein muutamia viikkoja sitten ruokavalioon.

Lisäsin mun ruokavalioon yhden maitotuotteen ja olen huomannut ihan selkeästi sen vaikutuksen ihon kuntoon. Kävin läpi artikkeleita aknen ja ruokavalion yhteydestä ja maitotuotteet ovat todettu joissakin tutkimuksissa aknea pahentaviksi tai ainakin ne lisäävät riskiä siihen, että akne pahentuu niiden käytön seurauksena. Päätinkin nyt jättää maitotuotteet kokonaan pois mun ruokavaliosta lukuunottamatta palautusjuomaa, jossa juon heraa. 

akne-maitotuote

On myös todettu, että aknen hoidossa on tärkeää alentaa glykemiakuormaa ruokavaliossa.

Mielenkiintoinen sana, joka tarkoittaa siis sitä, että jos ruokavaliossa on paljon nopeasti kehossa sokeroituvia ruoka-aineita, kuten makeisia, mehuja, maitoa, leivonnaisia, sokeria, valkoista riisiä, perunaa ja vaaleaa leipää, saattavat ne pahentaa aknen oireita.

Näistä valkoinen riisi osui mun silmään, koska syön mun riisin pääasiassa jasmiiniriisistä, joka sopii mun ruoansulatukselle hyvin, mutta on nopeasti sokeroituvaa hiilihydraattia. Täysjyväriisin päivittäinen käyttö aiheuttaa kaasun muodostusta suolistoon, joten sen vuoksi otan hiilarit pääosin jasmiiniriisistä. Aion nyt hiukan vähentää jasmiiniriisin käyttöä ja korvata osan täysjyväriisillä. Katsotaan, mitä suolisto siihen sanoo, voi olla, että kuvittelen osan oireista!

Tutkimusten mukaan akne lievittyy ruokavalion avulla hitaasti kuukausien kuluessa ja siitä pitäisi karsia pois kaikki maitotuotteet ja glykemiakuormaa nostavat ruoka-aineet.

Joitakin ruoka-aineita mun ruokavalioon jää ja jos tämä kokeilu ei auta, niin sitten marssin vihdoin ihotautilääkärin puheille ja aloitan uudelleen Roaccutan kuurin, vaikka kuinka myrkkyä se onkin.

Olen niin lopen kyllästynyt kamppailemaan tämän asian kanssa kuukaudesta toiseen ja kun hormonikierukka saa nyt valitettavasti ainakin toistaiseksi jäädä sen helppouden vuoksi. Kuparikierukan taipumukset lisätä vuotoja ja kipuja eivät kovasti houkuttele näin koviin kipuihin ja vuotoihin taipuvaisena. 

Tässä muutamia hiilihydraatteja, joita kannattaa suosia ruokavaliossa aknen hoidossa:

Täysjyvävilja (kaura, tattari, kvinoa, ohra ja tumma riisi)

Pavut ja linssit

Hedelmät

Marjat

Juurekset, paitsi peruna

Vihannekset

akne ruokavalio

Lisäravinteissa kannattaa suosia Omega-3 rasvahappoja ja sinkkiä, jotka molemmat kuuluvat mun ruokavalioon. Niiden puolesta määrät ovat optimaaliset. 

Mä raportoin sitten, että ovatko ruokavalioon tekemäni muutokset vaikuttaneet positiivisesti. Jos sinua kiinnostaa lukea ehkäisyasioista lisää, niin olen kirjoittanut niistä montakin postausta, joissa on paljon lukijoiden omakohtaisia kokemuksia. Alta luettavaa aiheesta.

Elämää Mirena hormonikierukan kanssa

Hormonikierukka – kannattaako vai ei?

E-pillereiden lopetukseen loppui iho-ongelmat – ja paljon muutakin