Tekeekö treeni miehekkään näköiseksi?

Välillä sitä kuulee hyvin kummallisia väittämyksiä salitreenin vaikutuksista ja tämän harrastuksen ulkopuolinen ihminen saattaa ajatella, että naisista kasvaa mörköjä, kun tarttuu vähänkin isompiin painoihin. Sen takia hinkataan sitä kahdenkymmenen toiston sarjaa pienillä painoilla, josta ei ole oikeastaan mitään muuta hyötyä, kuin peruskunnon ylläpito ja aineenvaihdunta pysyy mukavasti liikkeellä pumppaavalla treenillä.

Totuushan kuitenkin on se, että lihas ei kasva viikoissa, eikä vielä kuukausissakaan. Ei oikeastaan vuosissakaan, ei ainakaan liikaa.

Mä olen itse treenannut tavoitteellisesti vuodesta 2012 lähtien ja en ainakaan omaan silmääni näytä kovin miehekkäältä?

bikinifitness-treeni

Mä aloitin salitreenin aikoinaan ihan sillä tarkoituksella, että korjaan ryhtiä ja avaan niska-hartiaseutua, joka oli jumissa stressin ja kovan opiskelun vuoksi.

Elettiin vuotta 2008 muistaakseni. Olin silloin 15-vuotias. Mä aloin pian huomaamaan salitreenin tuomat positiiviset vaikutukset ja treenasin silloin fysioterapeutin mulle suunnittelemalla saliohjelmalla. Pikkuhiljaa liikkuvuus alkoi palautua ja saattoi siinä vähän lihastakin tarttua matkaan, tosin todella minimaalisesti.

Suurimman kehityksen olen saanut vuosien 2013-2016 välillä, jolloin mukana on ollut kunnon ammattilaiset ja itselläkin on jo aika vankka käsitys tästä harrastuksesta ja miten sitä tulee toteuttaa, jos haluaa tuloksia. Ruokavalio on toki kaikista tärkein tuloksien saamiseksi.

Toki jokaisella on omat mieltymyksensä ja itse en esimerkiksi haluaisi olla kehonrakentajan näköinen. Tällä tarkoitan siis oikeasti naisten kehonrakennusta.

naisten-kehonrakennusMä arvostan naiskehonrakentajia suuresti, koska työ on ihan valtava, joka on tehty noiden vartaloiden eteen.

Nyt täytyy kuitenkin muistaa, että esimerkiksi itse kilpailen Suomen Fitnessurheilu Ry:n alaisuudessa ja kuulun samalla testauksen piiriin, eli en voi käyttää ns. kiellettyjä aineita.

Naisen tai miehenkään ei ole fysiologisesti mahdollista kasvaa tiettyä pistettä kookkaammaksi.

Saat treenata hyvin lujaa ja hyvin monia vuosia täysin puhtaan ruokavalion voimalla, mikäli haluat kasvaa isoksi möröksi. Onnea vain yritykseen.

Mun mielestä salitreenistä olisi hyötyä melkeinpä meille jokaiselle. Mulla oli ennen salitreenin aloitusta ongelmia myös ryhdin kanssa, joka on korjaantunut salitreenin ansiosta. Kyykyt vahvistavat keskivartaloa ja vapailla painoilla tehtävä treeni aktivoi myös pieniä lihasryhmiä ja parantaa tasapainoa. Oikein suunniteltu treeni lisää liikkuvuutta ja auttaa jaksamaan sen myötä arjessa. Itse jaksan arjessa paljon paremmin, kun olen päässyt treenaamaan.

Isoilla painoilla treenaaminen on naiselle erittäin hyödyllistä varsinkin, jos haluat saada vartaloon naisellista muotoa.

Tää kuva ei oo oikeesti mikään vitsi, vaan totista totta. Lihakset tuo naiselliset muodot!
Tää kuva ei oo oikeesti mikään vitsi, vaan totista totta. Lihakset tuo naiselliset muodot!

Kyllä ne naiselliset muodot tulee salitreenin ja huom! kovan salitreenin ansiosta, eli treenataan isoilla painoilla suht lyhyttä sarjaa!

Kovaa treeniä on siis turha pelätä ja salitreeni on yksi tehokkaimmista tavoista polttaa rasvaa ja samalla vartalo muuttuu naisellisemmaksi.

Haluan tehdä tähän sen eron, että itse en pidä itseäni kovin naisellisena kisakunnossa, mutta silloin olenkin naiselle poikkeuksellisen alhaisessa rasvaprosentissa, joka ei ole missään nimessä vuoden ympäri tavoiteltava kunto. Itsekin pidän enemmän siitä, kun lihaksen päällä on vähän rasvaa ja on sellainen olo, että nyt on big booty! 😀

bikinifitness-treeni1