Huonoista treenipäivistä eroon näillä vinkeillä!

Näin kilpaurheilijana, mulla on asioita, joista en tingi, jotta saan treeneistä täydet tehot irti. 

Mulla oli eilen pitkästä aikaa huono treeniaamu. Huono aamuaerobinen. Tuntui, että hengästyin normaalia helpommin ja en meinannut saada itseäni motivoitumaan treeniin. Takareisiä kolotti toissapäivän treenistä ja porrastreeni tuntui sen vuoksi lähes mahdottomalta.

Näin oman kehon tuntevana osasin päätellä, mistä voimaton olo johtuu. Tankkasin viimeksi melkein kaksi viikkoa sitten, joten kehon hiilihydraattivarastot olivat päässeet tyhjenemään. Jalkatreeni oli ollut niin rankka, että tehoja oli vaikea saada irti palautuvista jaloista. Olin nukkunut huonosti. 

Luettelinkin jo yllä monia syitä, jotka varmasti vaikuttivat siihen, että aamutreeni ei ollut kovin nautinnollinen. Ajattelinkin listata asioita, joista en tingi ja jotka auttavat jaksamaan treeneissä päivistä, kuukausista ja jopa vuosista toisiin. 

Riittävä ravinto

Syötkö aamupalaksi jogurttia ja hedelmän? Lounaalla salaattia ja illalla jotain jos jaksaa kokata? Jos kuulostaa tutulta, niin ei kannata ihmetellä, miksi treeni ei luista. 

Tykkään treenata salilla iltapäivällä, jolloin olen syönyt siihen mennessä kolme ateriaa: aamiaisen, lounaan ja toisen aterian. Jokainen ateria sisältää hiilihydraatteja, joita pidän todella tärkeinä, jos haluaa kehittyä ja saada aikaan tehokkaita treenejä.

Kehon hiilihydraattivarastot ovat täyttyneet päivän aikana ja sen vuoksi ennätykset paukkuvat yleensä iltaisin salitreeneissä. En lähde koskaan tyhjällä vatsalla treenaamaan. Lihas tarvitsee energiaa jaksaakseen läpi rankkojen treenien.

Lähden treenaamaan viimeistään silloin, kun edellisestä ruokailusta on kulunut kaksi tuntia. Kolmen tunnin kohdalla energiatasot ovat jo huomattavasti alempana. 

rasvanpoltto

Uni

Uni on rasvanpolttajan ja laihduttajan paras kaveri. 

Huomaan hyvän ja huonon unen vaikutukset todella vahvasti arjessa ja treeneissä.

Huonosti nukutun yön jälkeen lihakset ja keho eivät ole niin vastaanottavaisia. Lihastuntuma saattaa olla vaikeampi löytää ja keho ei meinaa herätä treeniin. 

Kehossa on selkeästi nestettä, joka näkyy myös vaakalukemassa huonosti nukutun yön jälkeen. Jos olen nukkunut huonosti, niin en yleensä edes käy vaa’alla, koska en voi silloin sanoa realistisesti, missä mennään. 

Huonon unen seurauksena keskittymiskyky on huonompi ja treeneissä täytyy tehdä tuplasti töitä. Varsinkin kun treenataan isoilla painoilla, on todella tärkeää, että mieli-keho yhteys on kunnossa. 

Laadukas ja hyvä uni auttaa lihaksia palautumaan ja polttamaan rasvaa. Olen huomannut, että itselleni optimaalinen unen määrä on vähintään 8 tuntia, mieluiten 9 tai 10. Varsinkin kovien jalkatreenin jälkeen ja näin dieetillä unen tarve korostuu entisestään.

Monesti jos en ole nukkunut hyvin, saatan jättää aamuaerobisen väliin ja korvata sen pidemmillä unilla. Joskus siis nukkumaan jääminen on hyödyllisempää, kuin yrittää ottaa tehoja irti kehosta, joka ei ole siihen vielä valmis. 

rasvanpoltto treeni

Stressi

Jos olet kovin stressaantunut, voi kova treeni jopa pahentaa sitä. Vaikka liikunta yleensä helpottaa stressiä, niin yhtä lailla kova treeni nostaa kehon stressihormonipitoisuuksia, joten ole erityisen tarkkana, jos olet todella stressaantunut. Onko elämässäsi asioita, jotka aiheuttavat turhaa ylimääräistä stressiä? Liikaa vastuuta sisältävä työ tai läheinen, joka aiheuttaa stressiä omalla toiminnallaan? Niistä voi löytyä yksi syy siihen, miksi treenitulokset junnaavat paikoillaan. 

Priorisointi

Jos oikein alan ajatella asiaa, niin löytäisin itsekin varmasti aina syitä, miksi ei kannata lähteä treenaamaan. On liikaa töitä, väsyttää, olisi mukavampi jäädä vain kotiin.

Itse kuitenkin priorisoin oman hyvinvointini ja tapauksessani kilpaurheilun niin korkealle, että lähden salilla huonoista päivistä huolimatta.

Välillä täytyy todella heittää aivot narikkaan ja vain lähteä. Jos olisin näiden vuosien aikana jäänyt miettimään ja vatvomaan lähtemistä aina kun se on mahdollista, en olisi tullut tähän pisteeseen. Lopeta siis vatvominen ja tee asioita!

rasvanpoltto treeni

Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa ja tulet vielä kiittämään itseäsi vuoden päästä tänään tekemistäsi valinnoista.

Lue myös edellisestä postauksesta Parhaat aerobiset rasvanpolttoon