Nyt se on tutkittu: fitness ei sairastuta ketään!

Vihdoin on julkaistu tutkimus, jota olen myös itse odottanut kuumeisesti. Olen ollut jo pitkään tietoinen siitä, että tälläistä tutkimusta ollaan tekemässä, koska myös minut kutsuttiin mukaan tutkimukseen, mutta kiireiden vuoksi jouduin jättäytymään siitä pois. Tutkimuksessa olisi saanut yksityiskohtaista tietoa omasta terveydentilasta ennen dieettiä, dieetillä ja sen jälkeen. 

”Tutkimus mittasi 27 fitness-kilpailijanaista ennen kolmen-neljän kuukauden dieettiä, kilpailun jälkeisenä aamuna ja kolmesta neljään kuukautta kilpailun jälkeen. Vastaava joukko nuoria naisia toimi kontrolliryhmänä.” -Iltalehti.

Tutkimus tehtiin Jyväskylän ylipiston liikuntabiologian laitoksella, jossa tutkittiin kisadieetin vaikutuksia 27 kilpailevan naisen vartaloon. Tutkimuksessa mukana olivat myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ja Helsingin yliopisto. Tutkimuksen tulokset on julkaistu alan johtavassa kansainvälisessä Frontiers in Physiology -lehdessä ja sitä rahoittivat Suomen Akatemia, Suomen Fitnessurheilu ry ja Jyväskylän yliopiston liikuntabiologian laitos.

Tutkimuksessa selvisi, että keho ja hormonitoiminta palautuvat entiselleen muutaman kuukauden kuluessa kisadieetin lopettamisesta, kun kisadieetti toteutetaan järkevästi ja palautumisesta huolehditaan hyvin. Alhaisessa rasvaprosentissa ei ole tarkoitus olla koko vuotta, vaan vain kisoja lähellä oleva aika. 

kisadieetti terveys
Tarkoittaako rasvaton kunto automaattisesti huonoa terveyttä?

Olen odottanut tätä tutkimusta sen vuoksi, koska olen ikuisuuden yrittänyt vakuutella ihmisiä siitä, että fitnesskilpaurheilusta ei ole haittaa, jos homman toteuttaa fiksusti. Olen aina puhunut siitä, että oma hormonitoimintani on toiminut jopa kisadieetin viimeisille viikoille asti, enkä ole koskaan kokenut, että mun keho voisi jotenkin huonosti, vaikka takana on useampikin kisadieetti. Mulle on tärkeää, että dieetti toteutetaan terveys edellä, joten sen vuoksi en ole edes lähtenyt sellaisten valmentajien matkaan, jotka kuuluvat siihen toiseen sakkiin. 

kisadieetti terveys
Muutama viikko ennen kisoja – rasvattomin kuntoni koskaan
kisadieetti kilpirauhanen
Veikkaan rasvaprosenttini olleen alle 12

Ihmisissä on eroja myös siinä, että toinen palautuu kisadieetistä nopeammin, kuin toinen. Esimerkiksi bikini fitnesissä kilpailemisessa sinulta täytyy löytyä lajiin sopiva rakenne, jota ilman on oikeastaan aika turha lähteä havittelemaan kärkisijoja. Se nyt vain on totinen totuus. Sen lisäksi jotkut ovat lahjakkaampia mihin tahansa fitnesslajiin.

Meillä on erilaisia kehoja ja on ihan tutkittu juttu, että joidenkin keho pystyy kasvattamaan enemmän lihasmassaa, kuin toinen, joka ei sitä välttämättä saa nimeksikään, vaikka kuinka tekee töitä. 

Väitteet, että fitnesissä kilpaileminen aiheuttaa esimerkiksi häiriöitä kilpirauhasen toiminnassa, voidaan kumota niin, että sitä ei voi laittaa koskemaan valtaosaa fitnessurheilijoita. Olen itse henkilökohtaisesti aina ollut sitä mieltä, että nämä ”fitness pilasi” elämäni huutelijat ovat yksittäistapauksia ja ovat tehneet todennäköisesti jotain väärin kisavalmisteluissa tai jättäneet noudattamatta valmentajan neuvoja. Yksi vaihtoehto on myös se, että valmentaja on yksinkertaisesti huono, heitä kun löytyy laidasta laitaan. Ammattimaisen valmentajan tulee havahtua, jos näyttää siltä, että valmennettavan keho ei kestä rankkaa dieettiä. Merkit kehon väsymisestä ovat sellaisia, joita jokaisen osaavan valmentajan tulisi osata tulkita. 

On hienoa, että tämä tutkimus saatiin toteutettua, koska itse olen henkilökohtaisesti lopen kyllästynyt julkisuuden hakuisiin ”fitness pilasi elämäni” -ihmisiin. Lajia on helppo syyttää silloin, kun ei vain yksinkertaisesti ole lajiin lahjakas ja toisten menestyminen harmittaa.

kisadieetti hormonitoiminta
Tältä näyttää kunto kisa-aamuna

Mä en missään nimessä suosittele lajia kaikille, koska niin kuin aiemmin mainitsin, niin kaikkien keho ei ole tehty lajiin. Kilpaileminen sisältää omat riskinsä, jotka täytyy tiedostaa, ennen kuin lähtee kilpailemaan. Mielestäni jokainen kuitenkin tekee omat päätöksensä siitä, että mitä kehollaan haluaa tehdä. Mä tiedän, että tulen itse vielä kilpailemaan ja tiedän, mitä se vaatii henkisesti ja fyysisesti. 

Tämä tutkimus vahvistaa sen, että en ole ollut täysin väärässä fitnesslajien turvallisuudesta. Kilpaileminen fitnesissä on tuonut mun elämään ainoastaan positiivisia asioita ja siinä kannassa aion pysyä jatkossakin. 

Iltalehden artikkeli.

Käy lukemassa myös edellinen postaukseni: Fitnesslajeissa kilpaileminen on hölmöä, jos..