Paranna hyvinvointiasi ravinnon avulla

Yhteistyössä: Trainer4You

Viikonloppu vierähtikin super nopeasti mielenkiintoisten aiheiden parissa. Pakko sanoa, että personal trainer opinnot ovat edenneet niin hurjaa vauhtia, että tuntuu ihan ihmeelliseltä, että jo syksyllä sitä pitäisi jo valmistua.

Viikonlopun aiheena oli Kuntoilijan ravintovalmennus.

 

Perjantaipäivä aloitettiin tutustumalla ravintoaineiden terminologiaan. Jokainen nyt varmasti tietää, mitä ovat hiilihydraatit, proteiinit, rasvat ja alkoholi, jotka kaikki kuuluvat energiaravintoaineisiin. On myös kuitenkin tärkeää tietää, miten nämä eri ravintoaineet vaikuttavat meidän kehossa ja mistä ne ihan alunperin koostuvat.

Ravintoaineita käytiin läpi ihan solutasolla ja niiden vaikutukset kehon toimintaan tulivat tutuiksi.

Puhuimme paljon varsinkin hiilihydraateista, joita tunnetaan kartettavan vähähiilihydraattisen ruokavalion boomin vuoksi. Itse en ole koskaan henkilökohtaisesti ymmärtänyt karppaamista. Mun ruokavalioon on aina kuulunut hyvän hiilihydraatin lähteitä, enkä voisi kuvitella jaksavani treenata ilman niitä. Keho tarvitsee hiilihydraatteja jo ihan pelkkään palautumiseen. On hyvä välillä kyseenalaistaa vallalla olevia trendejä ja onko niille oikeasti järkiperäisiä perusteluja.

Hiilihydraatit ovat myös ravintoa aivoille, jotka pystyvät hyödyntämään ainoastaan verenkierrossa olevaa glukoosia.

Ihmisiä pelotellaan tällä hetkellä sillä, että saamme ravinnosta aivan liikaa proteiinia. Joissakin määrin se voi olla totta, mutta proteiinilla on monia tärkeitä tehtäviä elimistössä. Ihmisen kudokset uusiutuvat jatkuvasti ja proteiinit toimivat niiden rakennusaineena. Riittävä proteiinin saanti ehkäisee myös flunssaa. Yleensä kuitenkin proteiinia tulee ihan riittävästi monipuolisesta ruokavaliosta.

Itseäni kauhistuttanut asia viikonlopussa oli se, että vain 18% suomalaisista syö ”terveellisesti”, eli lautasmallin mukaisesti.

kuntoilijan-lautasmalliYlläolevassa kuvassa on tämän hetkinen suositusten mukainen lautasmalli, jonka osa-alueet on kerätty ruokapyramidista. Lautasesta puolet on kasviksia ja yhdet neljännekset on lihalle ja hiilihydraattivaihtoehdolle. Kuitua tulee täysjyvä/ruisleivästä, lisäksi lasillinen maitoa ja marjapohjainen välipala. Oikeastaan mun ruokailut näyttää melkeinpä ihan just tolta poislukien ruisleipä ja marjat, jotka tulee syötyä muilla aterioilla.

Laitan tähän alle muutaman ajatuksia herättävän kuvan, joita on hyvä pohtia siinä omassakin arjessa.

Tältä saattaa näyttää monen lounas. Sama määrä energiaa, mutta kumpi pitää pidempään nälkää?
Tältä saattaa näyttää monen lounas. Sama määrä energiaa, mutta kumpi pitää pidempään nälkää?
Alkoholissa on yllättävän paljon rasvaa. Käytönnössä perjantai sikspäkin pois jättäminen tarkottaisi kolmen kilon painon pudotusta vuodessa!
Alkoholissa on yllättävän paljon rasvaa. Käytönnössä perjantai sikspäkin pois jättäminen tarkottaisi kolmen kilon painon pudotusta!
Sama määrä kaloreita, mutta pystyisitkö syömään tuon määrän perunoita yhtä helposti? 780 kaloria on muuten ihan järjetön määrä!
Sama määrä kaloreita, mutta pystyisitkö syömään tuon määrän perunoita yhtä helposti? 780 kaloria on muuten ihan järjetön määrä!

Näitä kuvia on ihan hyvä pohtia, kun miettii valintoja, joita tekee päivittäin. Kyllä mun mielestä pitää välillä herkutella ja silloin kun herkuttelen, niin en koe siitä huonoa omaatuntoa. On kuitenkin tärkeää tiedostaa kohtuuden rajat.

Oikeanlaisen ruokavalion avulla on myös mahdollista hoitaa sairauksia tai lievittää sairauden tuomia vaikutuksia. Meillä täällä Suomessa yleisimpiä sairauksia ovat diabetes, sydän- ja verisuonitaudit (joita on muuten 37% kuolemantapauksista), kohonnut kolesteroli ja sepelvaltimotauti.

 

Monesti hoito-ohjeet näiden sairauksien kanssa tulevat perusterveydenhuollon kautta, mutta paljon voi vaikuttaa omaan oloon myös ruokavalion ja liikunnan avulla. Pitkälle pääsee jo sillä, että huolehtii riittävästä kuidun saannista, syöt säännöllisesti kalaa ja pehmeitä rasvan lähteitä. On tärkeää harrastaa liikuntaa ja välttää kovia rasvoja ja liiallista sokerin saantia. 

Mä voin olla aika varma siitä, että minä ja muut tulevat personal trainerit pystytään olemaan todella suurena apuna tulevaisuuden terveysongelmissa, jotka ovat jo nyt puhkeamassa täällä Suomessa.

Mitä syvemmälle pääsen tähän alaan, sitä vahvemmin tiedän, että tää on se mun juttu. Siinä on varmasti osaltaan sitä, että haluan auttaa ihmisiä, oli se sitten pienemmän rasvaprosentin tavoittelu tai yleisen hyvinvoinnin lisääminen. Mikään ei voita tätä tunnetta, kun voi tehdä siitä omasta harrastuksesta ammatin. Innolla jään odottamaan tulevia (ja viimeisiä) koulutusviikonloppuja! 🙂