Lepo on fiksujen treenaajien valinta

Mikä on lepoviikko, miksi sellaisia kannattaa pitää ja mitä lepoviikolla sitten kannattaa tehdä?

Siitä aion kirjoittaa tänään siinä hengessä, että kärvistelen juuri flunssassa. Olo olikin ollut voimaton jo vähän aikaa, mutta viime viikon lopussa alkoivat energiat todella olla lopussa ja lauantaina se sitten iski. Tämä flunssa on ärsyttävä siinä mielessä, että kunnon kuumetta ei ole, ainoastaan pientä lämpöä, tukkoisuutta, yskää ja ääni on kovilla ja meinaa välillä pettää. Vaikka kuinka olin päässyt kiinni treeneihin niin nyt on pakko levätä, kun keho sitä pyytää. 

Kun puhutaan tavoitteellisesta treenaamisesta, niin siihen kuuluu oikeastaan kolme tärkeintä peruspilaria, jotka ovat ravinto, treeni ja lepo. Jos jokin näistä osa-alueista on heikompi kuin toinen, et saa haluamiasi tuloksia. Nyt aion puhua muutaman sanan levosta.

lepoviikko kehitys

Päivittäisessä arjessa lepo tarkoittaa sitä, että nukut tarpeeksi ja jaksotat treenaamisen.

Voi kuulostaa helpolta, mutta kun alat oikeasti miettimään, että nukutko vähintään kahdeksan tuntia laadukasta unta joka yö?

Monesti kun treenaa tavoitteellisesti ja treenit ovat tehokkaita niin unentarve nousee jopa 9-10 tuntiin yössä. Huomaan sen myös itse, 8 tuntia on ihan minimi, jotta pystyn treenaamaan viikosta toiseen tehokkaasti, palautumaan treeneistä ja hoitamaan muun arjen sen lisäksi. 

Vaikka voisi luulla, että saat hurjia tuloksia treenaamalla salilla joka päivä, niin olet väärässä. Ensinnäkin kehon lihasryhmät kannattaa jakaa esimerkiksi 4-5 eri päivälle, jolloin toista treenatessa toinen lihasryhmä lepää.

Itse treenaan maksimissaan kolme päivää putkeen ja sen jälkeen pidän lepopäivän, jolloin saatan tehdä aerobista, mutta en lähde salille heilumaan. Varsinkin kovan jalkapäivän jälkeen lepopäivä tekee hyvää lihaksille ja hermostolle. 

Kun viikoittainen lepo on huomioitu, tullaan pidemmän aikavälin suunnitelmaan. Lepoviikkoja on hyvä pitää 4-5 viikon välein.

 

Jos haluat tuloksia ja haluat pystyä urheilemaan mahdollisimman pitkään myös vuosien kuluessa, kannattaa lepoviikkoja pitää. Yksilöllinen tarve selviää vain kokeilemalla. Yleensä nuutunut olo, heikontuneet tulokset treeneissä, huonontunut unenlaatu ja väsymys myös salin ulkopuolella kertovat siitä, että lepoviikko kannattaa pitää. 

Itselleni on hankalaa treenata vain kevyesti salilla, joten yleensä teen silloin ihan jotain muuta kuin salitreeniä. Saatan tehdä kevyttä aerobista, tehdä kehonhuoltoa, käydä enemmän tanssitunneilla ja tehdä ihan kaikkea muuta, paitsi salia. Tekee myös mielelle hyvää ajatella joskus jotain muuta.

Jos kuitenkin haluat mennä salille lepoviikolla, niin treenaa noin 70% niistä painoista, joilla normaalisti treenaat. 

Lepoviikko voi olla kovaa treenaavalle tuskallista, kun mieli on salilla koko ajan. Lepoviikolla tapahtuu myös helpommin lipsumisia ruokavaliossa, mutta laadukkaasta ravinnosta kannattaa pyrkiä pitämään kiinni, jotta maksimoit palautumisen. 

Jos flunssa on iskenyt sinnekin, niin käy nappaamassa edellisestä postauksesta resepti ihanaan valkosipulikeittoon!

Instagramissa: pauliinafit

Facebookissa: Pauliina Pakarinen

Löydät valmennukset täältä: Wellcamp