Bikini fitness kisavalmentajaksi?

Mulle tulee säännöllisesti kyselyjä siitä, että aionko alkaa kisavalmentajaksi. Olen vastannut noihin kyselyihin aiemmin, että en ole vielä aikonut laajentaa kisavalmennusten puolelle, mutta nyt tuntuu, että olen kasvanut valmentajana sen verran, että haluan alkaa pikkuhiljaa laajentamaan myös kisavalmennusten ja nimenomaan bikini fitness -kisavalmennuksen puolelle, jossa mulla on osaamista. 

Mulla on tälläkin hetkellä valmennuksessa tyttöjä, jotka tulisivat olemaan varmasti pirun kovia, jos päättäisivät lähteä kilpailemaan. Mun kanssa nämä tytöt oppivat treenaamaan lujaa, syömään runsaasti ja monipuolisesti sekä myös samalla nauttimaan elämästä. Kun arki alkaa rullata uuden elämäntavan kanssa niin sitä ei tarvitse ottaa liian vakavasti. Mulle on tärkeää, että tätä juttua tehdään rennolla otteella ja myöskään kilpailemista miettivät valmennettavani eivät punnitse salaatinlehtiä 😀 

bikini fitness kisavalmennus
Treenaaminen ei saa olla liian vakavaa

Olen valmentajana välillä tosi suorapuheinen ja sanon suoraan, jos mielestäni on vielä liian aikaista kilpailla. Tiedän hyvin kokemuksesta, että lihasta pitää kuitenkin olla rasvakerroksen alla jonkin verran, jotta kisakroppa näyttää hyvältä ja urheilulliselta.

Yhtä tärkeää on se, että suhtautuminen esimerkiksi ruokaan on kunnossa. Kehon aineenvaihdunnan tulee toimia ennen kisadieetille lähtemistä ja jos keho ei vastaanota tarpeeksi energiaa niin silloin ei kannata kisadieetille lähteä.

Toinen tärkeä juttu on se, että kilpailemaan lähteminen vaatii todella kovaa henkistä kanttia ja päättäväisyyttä. Jos jokin kisadieetillä pettää niin se on yleensä pää. Paineet ovat usein ihan valtavat varsinkin kisadieetin viimeisillä viikoilla, kun pitäisi ottaa mahdollisimman rennosti ilman turhaa stressiä.

Näen hyvin jo normaalin valmennuksen aikana, että riittääkö mentaalinen puoli kilpailemiseen. Jos huomaan, että kanttia on ja kroppa on otollinen lajissa kilpailemiseen, niin olen sen myös valmennettavilleni sanonut. Monella onkin mahdollisia tulevaisuuden kisahaaveita ja jos näin on, niin hommat tehdään alusta alkaen niin, että pohja on todella kova ajatellen kisadieettiä.

Kehityskaudella nostetaan aineenvaihduntaa ja totutetaan kroppa kuluttamaan enemmän energiaa ja dieetillä edetään maltilla. Dieetillä on usein mukana tankkauksia varsinkin loppuvaiheessa, jossa selvitetään jo valmiiksi tulevaa kisadieettiä varten, että miten paljon on hyödyllistä tankata kroppaa kisoja varten. 

bikini fitness valmennus
Ben Weider Legacy Cup 2016

Kisavalmentaminen kiinnostaa mua sen vuoksi, että koen ensinnäkin, että mulla on kisaamaan aikoville/kisanneille tytöille ja naisille paljon annettavaa. Sen lisäksi on itsellenikin todella motivoivaa kohdata ihminen, jolla on samanlainen urheilijan mieli. Ei tarvitse miettiä, että noudattaako asiakas ohjeita tai että onko asiakas tarpeeksi motivoitunut, kun kaikki tuo tulee pään sisästä itsestään. Toki annan lisämotivaatiota ja potkin eteenpäin, mutta kilpaurheilijaksi ei tulla pelkkien ulkoisten motivaattoreiden avulla. Siihen täytyy löytyä sisäinen palo. Se ei tarkoita sitä, että sinun pitäisi olla kilpaurheilija valmiiksi, mutta tahtoa ja halua täytyy löytyä melkeinpä loputtomasti, koska laji ei todellakaan ole helppo. 

Jos siis mietit kilpailemista, niin alan pikkuhiljaa ottaa myös sellaisia valmennuksiin. Mulla on nyt muutenkin tosi hyviä tarjouksia koskien valmennuksia, koska kaikki etävalmennukset ovat -30% kesän ajan, eli heinäkuun loppuun asti. Jos et halua kesällä aloittaa, niin kannattaa lunastaa valmennustarjous nyt voit aloittaa vaikka elo-syyskuussa valmennuksen. Esimerkiksi 3 kuukauden etävalmennus on nyt vain 199€ (sis. alv). 

Edellisessä postauksessa kerroin miten olen itse motivaation tarpeessa.