Syömishäiriöt ovat pelottavan yleisiä

Työskentelen pääasiassa nuorten naisten kanssa valmentamisessa ja voin sanoa, että olen hyvin perillä siitä, että missä jamassa nuorten naisten ajatukset ovat itsestä ja omasta syömisestä. On kamalaa sanoa tätä ääneen, mutta huolestuttavan monella valmennukseeni tulevalla naisella joko on tai on ollut jonkinlainen syömishäiriö. Sanoisin, että tämä luku on lähes 50%, kun mukaan otetaan aiemmin olleet tai päällä olevat syömishäiriöt. 

Monesti taustalla on edellinen valmennus, jossa kalorit on viety nopeasti liian alas ja aineenvaihdunta on saattanut mennä pilalle, jopa monen vuoden ajaksi. Toinen syy syömishäiriön kehittymiseen on usein itse tehdyt valinnat, eli on toteutettu ruokavaliota ja treeniohjelmaa, jotka eivät sovellu itselle, koska tietämystä oikeanlaisesta syömisestä ei ole tarpeeksi. Monesti ohjeet on poimittu jostain netistä tai saatu valmentajalta, jolla ei ole tietoutta ravintoasioista (kyllä, olen törmännyt valmentajiin, jotka eivät edes suunnittele ruokaohjelmia, koska eivät tiedä siitä puolesta mitään)

syomishairio-verkkovalmennus

Näen hyvin vahvan yhteyden syömishäiriöiden ja sosiaalisen median välillä. Sosiaalinen media asettaa isoja paineita ja voin vain kuvitella miten rankkaa nykymaailmassa voi nykyään olla, kun joka puolelta vaaditaan koko ajan enemmän ja enemmän. On kamalaa törmätä parsakaali-kana kuviin esimerkiksi Instagramissa, jossa todella tunnetut valmentajat postaavat kuvia ”terveellisistä ja monipuolisista aterioista”. Mihin on kadonnut monipuoliset ja runsaat ateriat, joiden pitäisi kuulua jokaisen tavoitteellisesti treenaavan naisen tai miehen ohjelmaan?

fitnessruokavaliorasvanpoltto

Sosiaalinen media luo isoja illuusioita tämän asian ympärille ja melkein päivittäin pyörittelen silmiäni, kun somea selaan. Moni haluaa tuloksia nopeasti ja on valmis tekemään isoja uhrauksia sen eteen. Kun syömishäiriöinen asiakas tulee valmennukseeni, teen heti selväksi, että aineenvaihdunnan taltuttaminen normaalille tasolle ei lähes koskaan ole mikään lyhyt projekti. Voi lähes poikkeuksetta sanoa, että siihen menee vähintään puoli vuotta, jopa vuosi. Jos haaveilee rasvanpoltosta tai muusta ulkonäöllisestä tavoitteesta, on keho saatava ensin toimimaan optimaalisesti, jotta kunnollisista näkyvistä tuloksista voidaan haaveilla.

Moni on aluksi ihmeissään, että miten paljon terveellistä ruokaa voi oikeasti syödä. Varsinkin nuorilla naisilla aineenvaihdunta on niin korkealla tasolla, että ateriat saavat olla ihan kunnollisen kokoisia 4-6 kertaa päivässä, jotta oma päivittäinen kulutus tulee täyteen. Valmennuksessa on myös se hyvä juttu, että ruokamääriä voidaan kohottaa pikkuhiljaa ja keho oppii ajan kuluessa hyödyntämään yhä korkeampia kaloreita. 

ruokavalio fitness

fitnessruokavalio-syomishairio

Joku saattaa pohtia, että mitä tälläinen fitnesskilpailija tietää monipuolisesta ja runsaasta syömisestä, mutta olenkin sen asian suhteen ollut aina musta lammas. En harrasta ketooseja enkä muitakaan kikkailuja edes dieetillä ja energiansaanti pysyy myös dieetillä korkealla. Kisadieetti on asia erikseen ja kisavalmennus onkin sisällöltään täysin erilainen, kuin normaalit etävalmennukseni. En samaistu monenkaan fitnessvalmentajan ajatuksiin ja valmennan aina vastuullisesti, terveys edellä. Omatuntoni ei sallisi valmennustapaa, jossa asiakasta ei oteta yksilönä huomioon. Sen vuoksi uskallan sanoa, että eroan monista valmentajista paljonkin. 

Tämä syömishäiriöasia mietityttää minua usein ja mielestäni siitä pitäisi keskustella enemmän, niin iso ongelma se alkaa jo olla. Tarvittaisiin enemmän vastuullista valmennusta ja tietoutta, josta ammentaa kaiken tietotulvan keskellä. Vai mitä olette  mieltä?

Edellisessä postauksessa kerroin konkreettisia vinkkejä, joilla lisäät onnellisuutta vuonna 2018. Lue postaus täältä!

 

Seuraa minua

Instagramissa: pauliinafit

Facebookissa: Pauliina Pakarinen

Löydät valmennukset täältä: Wellcamp